facebook_pixel
Så uppnår du bäst prestanda i Fortnite

Så uppnår du bäst prestanda i Fortnite

Vi hårdtestar Fortnite på allt från blygsam till extrem hårdvara för att se hur det presterar.

Efter att det ursprungliga Fortnite fick en ganska trög start gjorde Epic några förändringar och adderade ett gratis battle royale-läge, vilket förvandlade det förbisedda spelet till en omedelbar sensation. Gränsen mellan homage och plagiat är hårfin, men även om det finns många likheter med Playerunknown’s Battlegrounds här så är Fortnites approach till battle royale-genren betydligt mindre gravallvarlig. Det här kännetecknas av en vilja att experimentera, med spellägen som bara finns en begränsad tid, event kopplade till olika högtider, et cetera – för att inte tala om den myriad av estetiska ingrepp som går att tjäna/köpa.

Battle royale-läget är tekniskt sett fortfarande i Early Access-stadiet, men med över 20 miljoner spelare – och trumfkortet att det är gratis – känner vi att det är på sin plats att titta närmare på spelets prestanda. Med tanke på att grafiken påminner om tecknad film kunde man kanske förvänta sig att prestandan skulle vara en icke-fråga, men det stämmer inte helt och hållet. På de lägsta inställningarna kan Fortnite köras på i stort sett vilken pc som helst från de senaste fem åren. Officiellt kräver spelet en Indel HD 4000 eller bättre GPU samt en 2,5 GHz Core i3. Den rekommenderade hårdvaran är dock GTX 660 eller HD 7870, med en Core i5 på 2,8 GHz eller högre.

Så vad betyder detta i praktiken? Jo, att en burk som möter minimikraven kommer kämpa med att upprätthålla 30 fps på de lägsta inställningarna i 720p, medan den rekommenderade hårdvaran bör komma närmare 60 fps på medium-inställningen i 1080p. Men skruvar du upp kvaliteten och upplösningen bortom denna punkt så störtdyker bilduppdateringen. Epic-inställningen är brutal – den flyter ännu sämre än ultra i PUBG. Men behöver man verkligen Epic-kvaliteten? Nej, och att skruva ner några av inställningarna kan ge prestandan en tydlig boost, utan att grafiken påverkas nämnvärt.

Vi rekommenderar faktiskt lite kraftigare hårdvara än Epics förslag, GTX 660 och Core i5. På CPU-sidan bör en relativt ny Core i5 eller bättre (inklusive Ryzen-processorer) duga fint, men när det gäller grafikkortet gör Nvidias GPU:er för närvarande mycket bättre ifrån sig än AMD:s. Ja, det är samma gamla ”inte fullt optimerat”-visa, men med några inställningar kan du fortfarande få vilken hyfsat GPU som helst att spotta ur sig 60 fps eller mer.

Läs också: Här är Mojangs nästa spel Minecraft Dungeons!

Upplösning: 1440p, inställning: Epic.

Fortnite hade som sagt en del problem i början, men de senaste månaderna har saker förbättrats även på den tekniska sidan. Tidigare var alla låsta till samma FOV, vilket resulterade i vertikal beskärning för widescreen- och ultrawide-skärmar. Det är fortfarande lite märkligt att Fortnite bara listar upplösningar för din displays native-ratio när du spelar i fullskärmsläget (med andra ord kommer du bara se 16:9-upplösningar på en vanlig 4K-skärm), men i nödfall kan du komma runt detta genom att köra helskärmsläget i ett fönster. FOV anpassas efter din upplösning, men du får nöja dig med den FOV som Epic bestämt är ”korrekt” – det finns inget reglage man kan pilla med själv. Det här är dock bättre än när FOV var fullständigt låst tidigare i vintras.

Antalet inställningar som kan tweakas är en aning begränsat, med bara sex huvudsakliga inställningar plus några av/på-knappar för gräs och rörelseoskärpa. Omkring hälften av dessa gör dock väldigt liten skillnad – det är bara tre inställningar som på ett avgörande sätt förändrar hur spelet renderas och flyter. Det finns dessutom ingen möjlighet att stänga av HUD:en för att ta snygga screenshots – även om vissa element kan stängas om så förblir kompassen, användarnamn samt räknarna för tid, spelare och kills synliga (åtminstone så vitt vi kunna se).

Inget av detta är en dealbreaker, men moddningsfans kommer återigen bli besvikna på det uteblivna stödet. Som så ofta är fallet nuförtiden har moddning blockerats eftersom det potentiellt skulle kunna göra det lättare att skapa fusk och hacks – vilket dock är precis vad som skett ändå. Kanske ännu viktigare (även om Epic inte sagt det rakt ut) är att moddar skulle kunna göra spelets inbyggda butik mindre lönsam. Varför köpa en dräkt från butiken om du lika gärna kan skapa en egen? I vilket fall som helst verkar det inte troligt att Epic kommer ändra sig och börja tillåta moddning.

Finjustera Fortnite-inställningarna

Den globala Quality-inställningen är det bästa stället att börja skruva på prestandan. Här finns fyra nivåer utöver Auto, som automatiskt försöker välja de bästa alternativen för din hårdvara. Notera att de flesta inställningar även kommer använda skalning (3D Resolution) för att rendera i en lägre upplösning och sedan skala den till din skärms upplösning. För vårt testandes skull har vi ställt in detta till 100 procent, vilket istället innebär att ingen skalning äger rum.

När vi använt spelets olika presets med ett GTX 1080 Ti i 1440p samt ett RX 580 8 GB i 1440p har de genererat följande resultat:

  • Epic: 105 fps (1080 Ti) / 39 fps (RX 580)
  • High: 137 fps (1080 Ti) / 52 fps (RX 580)
  • Medium: 191 fps (1080 Ti) / 79 fps (RX 580)
  • Low: 253 fps (1080 Ti) / 149 fps (RX 580)

Beroende på din GPU så boostas prestandan med omkring 25–35 procent när du sänker från Epic till High. Att gå från High till Medium resulterar i ytterligare 40–50 procent bättre prestanda. Och slutligen är motsvarande siffra när man hoppar ner från Medium till Low 30–90 procent. Men vänta, varför gör just den sistnämnda inställningen så enorm skillnad? I grund och botten kommer du börja begränsas av hur hög fps själva CPU:n kan hantera när du kör en snabb GPU på låga inställningar.

Low-inställningen stänger i grund och botten av de flesta extra-effekter och resulterar i ganska platta omgivningar. Medium lägger till en massa effekter samt skuggor med kort räckvidd. High utökar skuggornas räckvidd markant, och Epic… tja, det ser mestadels ut som High, fast kanske med något mer naturliga skuggor (även känt som ambient occlusion).

För de som vill pilla vidare med inställningarna tänkte vi nu ta en titt på alla individuella alternativ, med Epic som baslinje och jämföra prestandan när man slår på och stänger av varje inställning.

View Distance: Utökar räckvidden för renderade objekt samt kvaliteten på avlägsna sådana. Den övergripande effekten på prestanda är relativt minimal – fps förbättras med 4–5 procent om man sänker till minimum. Vi rekommenderar att du lämnar denna inställning på Epic, om möjligt.

Shadows: Denna inställning påverkar hur skuggor mappas, och är i särklass den mest krävande av alla funktioner. Att ta steget ner från Epic till Low förbättrar prestandan med hela 50 procent. Vi skulle inte rekommendera att stänga av den här funktionen, men att sänka den till High eller Medium kan ge rejäla förbättringar i spelets flyt.

Anti-Aliasing: Unreal Engine 4 använder post-processing för att hantera AA, vilket resulterar i en smärre belastning för de flesta GPU:er. Att sänka AA från högsta till lägsta inställningen förbättrar prestandan med omkring 5 procent.

Textures: Förutsatt att du har tillräckligt med VRAM (2 GB för High, 4 GB eller mer för Epic) påverkar denna inställning prestandan mycket lite. Att sänka till Low ökar framraten med 3–5 procent.

Effects: Denna inställning påverkar bland annat ambient occlusion (en form av detaljerade skuggor), vissa vatteneffekter, och de shader-kalkylationer som används för att skapa ”molnskuggor” på landskapet. Effects kan också har att göra med explosioner och annat visuellt godis. Att sänka till Low förbättrar prestandan med 20–25 procent, men vi rekommenderar dig att du håller dig till Medium eller High, om möjligt.

Post-Processing: Saker och ting blir mycket mörkare när du skruvar ner det här hela vägen, så det tycks bland annat kontrollera kontrast, ljusstyrka och dynamic range-beräkningar. Detta kontrollerar allehanda andra post-processing-effekter (förutom anti-aliasing), och kan leda till att prestandan blir lidande. Att sänka till Low förbättrar frameraten med 15–20 procent, men vi rekommenderar Medium för de flesta hyfsade GPU:er, eller High på snabbare datorer.

Show Grass: Sitt namn till trots avaktiverar denna inställning inte allt gräs – åtminstone inte än? Detta är ett nyttillskott (som släppts de senaste veckorna) och i våra tester verkade inställningen påverka varken prestanda eller grafik. Kanske kommer det förändras om Epic fortsätter jobba med inställningen. Att stänga av gräset helt skulle göra det svårare för andra spelare att gömma sig, även om gräset egentligen inte är ett särskilt effektivt gömställe.

Motion Blur: Det här är avstängt till att börja med, och vi föreslår att du lämnar det så. Rörelseoskärpa kan göra det svårt att få syn på fiender, och dessutom adderar LCD:er en aning oskärpa i sig själva. Om du ändå vill aktivera denna funktion kommer det kosta 2–3 procent av din framerate.

För benchmark-testerna har vi använt 1080p Medium som baslinje, och sedan kompletterat med 1080p, 1440p och 4K Epic. Vissa spelare kommer vilja hålla sig till de simplaste inställningarna, möjligtvis med undantag för View Distance, eftersom det potentiellt kan göra det lättare att få syn på fiender. Själva prioriterar vi dock bildkvalitet – och låt oss vara ärliga: de flesta av oss spelar inte på en så hög nivå att grafiska detaljer är vad som hindrar oss från att vinna.

Hårdvaran vi använde i dessa tester kommer från MSI, och utgjorde till största delen av dess Gaming-/Gaming X-grafikkort. Dessa kort är designade för att vara snabba men tysta, även om RX Vega-korten är referensmodeller och RX 560 en Aero-modell.

Vårt huvudsakliga testsystem använder MSI:s Z370 Gaming Pro Carbon AC med en Core i7-8700K som huvudsaklig processor, samt 16 GB DDR4-3200 CL14-minne från G.Skill. Vi testade också prestandan med Ryzen-processorer på MSI:s X370 Gaming Pro Carbon. Spelet körs från en Samsung 880 Pro-SSD när det gäller alla desktop-GPU:s.

MSI försåg oss även med tre av sina gaming-laptops att testa: GS63VR med GTX 1060 6 GB, GE63VR med GTX 1070, och GT73VR med GTX 1080. GS63VR har en 4K60-display, GE63VR en 1080p120 G-Sync-display, och GT73VR en 1080p120 G-Sync-display. På dessa laptops installerade jag spelet på den sekundära hårddisken.

Fortnite-benchmarks

Bild från våra kollegor på pcgamer.com.

Redan från början är Nvidias prestanda-försprång tydligt. På budgetkort kommer du vilja hålla dig till Medium 1080p, medan 1050 och 1050 Ti är vida överlägsna RX560. Intressant nog så gäller samma skillnad inte kort från tidigare generationer. R9 390 gör bättre ifrån sig än GTX 970 – vilket även GTX 770 gör, men bara på lägre inställningar. GTX 1060-korten blåser också förbi RX 570 och 580, med omkring 25 procent. Bortom det börjar skillnaden bli försumbar, även om det är bra att spelets bilduppdatering är helt obegränsad. Klart är att AMD behöver jobba på sina Fortnite-drivrutiner, särskilt när det gäller den nyare RX-serien.

Går vi över till integrerad grafik så är det Intels senaste HD Graphics 630 vi testat, vilken är 20–30 procent snabbare än HD Graphics 4600, som återfinns i fjärde generationens processorer. Officiellt är minikravet i GPU-väg en HD 4000 (tredje generationens Intel Core), men det är nog att ta i. I 1080p på medium-inställningar kommer HD 630 inte ens upp i en fjärdedel av RX 560:s prestanda, men det höjs till 20 fps på 1080p low, och respektabla (men något kantiga) 37 fps på 720p low. Med AMD:s Ryzen-APU:s förväntar vi oss att prestandan kommer hamna någonstans mellan RX 560 och RX 570 – inte alls pjåkigt för drygt 1700 kr.

Bild från våra kollegor på pcgamer.com.

1080p Epic kapar prestandan med mer än hälften på samtliga GPU:er, och som vi redan nämnt så kommer de flesta spelare vilja använda high-inställningen istället, om man inte har en massa GPU-kraft över. 1060 6 GB tar sig förbi 60 fps-strecket, medan de flesta budget- och mainstream-kort landar runt 20–50 fps. Har du en 144 Hz-display kommer du åtminstone behöva ett kraftigt överklockat GTX 1080 Ti för att maxa uppdateringsfrekvensen – eller en Titan V, om pengar inte är något hinder.

Det relativa gapet mellan snarlika AMD- och Nvidia-komponenter växer på epic-inställningen. 1060-korten ligger nu 35–40 procent före RX 570/580, medan GTX 1080 är nästan 25 procent snabbare än RX Vega 64. Med tanke på hur populärt Fortnites Battle Royale är så har AMD gott om anledningar att putsa sin GPU-prestanda.

Bild från våra kollegor på pcgamer.com.

1440p Epic ger oss ungefär samma ranking, med skillnaden att det rör sig om ännu lägre framerates. Vi det här laget får till och med en GTX 1070 kämpa för att mäkta med 60 fps. Realistiskt sett lär du sänka några av inställningarna till High och sedan klara dig bra på det, men om du bara måste maxa precis allting så kommer du behöva ett premium-grafikkort. 1440p 144 Hz-skärmar är mestadels utom räckhåll, sedan SLI och CrossFire inte stöds i Fortnite, men G-Sync- och FreeSync-skärmar gör det här till mindre av ett problem. Till och med den överklockade Titan V landar lägre än 144 fps på dessa inställningar.

Bild från våra kollegor på pcgamer.com.

Vad krävs egentligen för att få ut mer än 60 fps på 4K epic? Ett Titan V för över 30 000 kr kommer göra susen – annars får du finna dig i att sänka några inställningar. Inte för att vi faktiskt rekommenderar 4K-gaming – vi har gång på gång rekommenderat 1440p 144 Hz-skärmar med G-Sync eller FreeSync som den bästa lösningen överlag för gamers – eller kanske en 3440×1440 ultrawide-display med 100 Hz om du föredrar att verkligen omfamnas av din skärm. Överraskande nog är Fortnite, trots sin glättiga stil, ganska mycket mer krävande på maxkvalitet än PUBG. Delvis beror det nog på Fortnite Battle Royales Early Access-natur, men vi behöver vänta och se om saker fortsätter förbättras.

Fortnites CPU-prestanda

Vi har också gjort några CPU-tester med Intels senaste i3-, i5- och i7-komponenter, samt de flesta av AMD:s nuvarande Ryzen-diton. Notera att alla dessa tester använder samma grafikkort, MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G, för att framhäva just CPU-skillnaderna. Om du använder en mainstream-GPU som GTX 1060 kan du förvänta dig nästan identisk prestanda av alla dessa processorer.

Här börjar det dock bli snårigt. Core i3-8100 och i5-8400 slår det högre klockade, hypertrådade i7-8700K på alla fyra testinställningar. Vår bästa gissning just nu är att Fortnite får problem när hypertrådning eller SMT aktiveras, och att det är mer anpassat för fyrkärninga processorer. i7-8700K är klockad 20 procent högre än i3-8100, med 50 procent fler kärnor och tre gånger så många trådar – allt till ingen nytta.

AMD:s Ryzen-processorer ser lite rimligare ut på 1080p medium, där Ryzen 3 1300X är den långsammaste varianten och 1800X hamnar på förstaplats. 1300X presterar dock bäst av dem när man kör på epic-kvalitet. Inte för att skillnaden är enorm, eftersom det handlar om några fps hit eller dit, men det är tydligt att Fortnite inte utnyttjar processorer med många trådar till max.

Fortnite på laptops

Till slut har vi också testat 1080p Medium och Epic på laptops. GS63VR är den enda som har 4K-skärm, och ärligt talat är dess hårdvara inte tillräcklig för att driva spel i 4K. På 1080p Medium slår desktop-grafikkorten enkelt alla mobila GPU:er, tack vare högre klockhastigheter och snabbare processorer. På 1080p Epic börjar saker förändras och den mobila 1080 gör bäst i från sig. Det här kan delvis handla om quad-core-optimeringen vi just talade om, men GT73VR har ändå en överklockad 1080 som i grund och botten kan mäta sig med en desktop-1080.

1070 och 1060 återfinns i 15,6-tumsdatorer, med mindre kylningspotential (särskilt för den tunna och lätta GS63VR), vilket leder till större skillnader i prestanda. En desktop-1070 är omkring 10 procent snabbare än den mobila versionen, medan desktop-1060 6 GB är lite över 40 procent snabbare. Nvidias Max-Q-laptops sänker klockhastigheterna ännu mer för att begränsa strömförbrukningen, vilket typiskt sett leder till att 10–15 procents prestanda offras. Men de goda nyheterna är att alla dessa laptops kan hantera 1080p-gaming i 60 fps eller mer, så länge du skruvar lite på inställningarna.

Metoder för att ta fram Fortnites benchmark-resultat

I likhet med PUBG kan det vara lite besvärligt att ta fram benchmark-resultat för Fortnite, tack vare den slumpade Battle Bus-inledningen. Vi fick prova flera gånger med vissa kort bara för att nå vår testplats utan att bli dödade. Testsekvenserna inbegriper att springa runt i Wailing Woods i nordöstra hörnet – medan andra områden kan vara något mindre krävande, så är detta område en rättvis representation av övergripande prestanda. Vi använder också version 2.0 av kartorna, så platser som Tilted Towers och Junk Junction är med.

Även om vi försökte säkerställa att inga andra spelare var i närheten under våra tester (eftersom det kan införa oväntade variabler), så är felmarginalen för benchmarks större än i singleplayer-spel. Men varje test upprepades åtminstone två gånger för att säkerställa konsekventa resultat, och ibland gjordes ytterligare tester om de två första gav olika utslag.

Vi har använt vanliga 1080p medium- och maxade 1080p/1440p/4K epic-inställningar för dessa tester. Både AMD- och Nvidia-korten ger dock omkring 25 procent bättre framerate om du nöjer dig med High quality, och ärligt talat är det extremt svårt att se någon grafisk skillnad. Det finns dock potential för framtida uppdateringar att göra epic-läget ännu snyggare än det redan är.

Om du vill köra dina egna benchmarks jämte våra resultat så loggade vi framerates med hjälp av OCAT eller FRAPS, med ”CPU affinity” för processen satt till den sista CPU-kärnan i Windows Task Manager. Minimum i 97:e percentilen kalkyleras genom att ta den 97:e percentilens frametimes (poängen där frametime är sämre än 97 procent av frames), och sedan hitta ett snitt för alla frames med ett sämre resultat.

All den uppdaterade testningen gjorde med de senaste Nvidia- och AMD-drivrutinerna, Nvidia 390.77 och AMD 18.1.1. Nvidias GPU:er är för närvarande det bästa valet för Fortnite, även om du knappast behöver oroa dig om du har ett AMD-kort – sänk bara en inställning ett snäpp eller två så bör det flyta på. Nu behöver vi bara vänta på att GPU-priserna ska återvända till vettiga nivåer, vilket kan vara på väg att hända nu när crypto-marknaden fått sig en rejäl törn.

Dessa tester genomfördes i februari 2018. Eftersom Battle Royale-läget fortfarande befinner sig i Early Access-fasen lär saker förändras under de kommande månaderna. Epic investerar en hel del energi i Fortnite, tack vare framgångarna för Battle Royale – så betrakta dessa tester som preliminär studie snarare än en definitiv recension av det färdiga Fortnites prestanda.

Läs också: Nu kan du välja karta i PUBG

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar