Rare säger nej till lootlådor i Sea of Thieves

Rare säger nej till lootlådor i Sea of Thieves

Microsoft är inga främlingar för lootlådor i spel. Fjolårets Forza Motorsport 7 fick hård kritik (inklusive av oss) för att det bakade in lootlådor som en ytterst central del av spelets progressionssystem, men om du suttit och oroat dig över att Sea of Thieves kommer gå samma öde till mötes kan du dra en lättnadens suck. Våra internationella kollegor har nämligen diskuterat ämnet med Mike Chapman, design director, och han hade följande att säga.

– Jag kan bekräfta att spelet inte kommer innehålla några mikrotransaktioner vid lanseringen. Överhuvudtaget. Baserat på att vi kommer fortsätta utveckla det här spelet så kommer vi förmodligen överväga någon form av mikrotransaktioner, men vi kommer aldrig ha lootlådor i Sea of Thieves.

Mike Chapman fortsätter med att säga att “Sea of Thieves aldrig kommer innehålla någon form av lotteri eller hasardspel” samtidigt som han understryker att “pay-to-win-mekanik är fullständigt uteslutet”. Om och när Rare lägger till mikrotransaktioner i spelet ska det inte kännas som att man “bara slängt in dem” utan de måste kunna “ge spelarna mervärde”. Med andra ord kan vi förmodligen vänta oss gott om kosmetiska föremål och dylikt?

Sea of Thieves släpp den 20 mars, men innan dess får vi sannolikt en öppen beta. Tidigare idag skrev vi också om spelets systemkrav och de rekommenderade specifikationerna för högre grafikinställningar.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar