facebook_pixel
Havsluft

Havsluft

Segla iväg och utforska en exotisk övärld i Pillars of Eternity II: Deadfire, Obsidians saltstänkta uppföljare.

Av Andy Kelly

I slutet av Pillars of Eternity besegrar The Watcher antagonisten Thaos och återupprättart livets och dödens naturliga cykel i Dyrwood. Hjälten slår sig till ro i Caed Nua, men allt hopp om ett fridfullt liv slås i spillror när guden Eothas vaknar till liv långt nere i grottorna under fästningen. I formen av en gigantisk stentitan bryter guden sig fri, raserar Caed Nua, och skadar The Watcher allvarligt. Efter att ändå ha överlevt mirakulöst reser vår hjälte till det exotiska Deadfire Archipelago för att hämnas på den fasansfulle guden.

Deadfire är en direkt uppföljare till Pillars of Eternity, rollspelet som tog de bästa bitarna av klassiska Infinity Engine-spel som Baldur’s Gate och Planescape: Torment – djupa spelsystem, rika världar, storslagna berättelser – och omarbetade dem för en modern publik. Än en gång ikläder du dig rollen som The Watcher, en person som välsignats (eller förbannats, beroende på vem du frågar) med förmågan att se in i folks själar och återuppleva deras tidigare liv. Du kan antingen importera din gamla karaktär från första spelet, eller skapa en ny.

Öarna i Deadfire Archipelago ligger utspridda i ett enormt, vidsträckt hav. Några av de här öarna har varit bebodda i generationer, medan andra nyligen har koloniserats av utländska upptäcktsresande. Många är dock fortfarande outforskade, och rymmer gömda skatter, glömda grottor och ett och annat monster. Utvecklaren Obsidian (Knights of the Old Republic 2, South Park: The Stick of Truth) utlovar varierad terräng, som lummiga djungler och livlösa öknar – långt från de på många vis typiska fantasyskogarna i Dyrwood.

Som du säkert gissat är sjöfart en stor del av Deadfire, och då behövs naturligtvis ett skepp. The Defiant är ditt första fartyg, och det fungerar som en flytande variant av fortet i originalspelet. Det är en liten skuta med ett mindre antal kanoner att avfyra mot vemhelst som får för sig att mucka gräl. I det laglösa Deadfire Archipelago, som är lite som ett fuktigare vilda västern (eller piraternas Karibien? Red anm) där det alltid finns någon som är ute efter bråk. Pirater härjar på haven, och är alltid på jakt efter fartyg att plundra, eller bara sänka för skojs skull. Det är detta som verkligen får Deadfire att sticka ut gentemot sin föregångare. Utöver det mer traditionella rollspelandet du kan förvänta dig av ett sådant här spel, så kommer du också spendera mycket tid till havs – där du utforskar, reser och försöker undvika att sluta som ett vrak på havsbottnen.

Läs också: Pillars of Eternity II får releasedatum

En enorm uppsättning trollformler och förmågor gör striderna otroligt djupa.

Vind i seglen

När du lämnar hamnen kommer du till världskartan. Det är här du kontrollerar skeppet, och klickar runt på haven för att förflytta dig. När du för syn på en ankarsymbol vid någon kust så betyder det att du kan gå iland där. Väl där kan du finna en gassande öken med ett dolt sidouppdrag eller grotta, eller kanske en by som Tikawara. Den här idylliska bosättningen är aumana-stammen Huanas hemvist. Deras livsstil hotas av de nyanlända utforskarna från Vailan Trading Company, en motsvarighet till historiska Ostindiska kompaniet, vilket i sin tur leder till ett av de många moraliska dilemman Deadfire utsätter spelaren för.

När jag kliver iland i en hamn gjord av trä möts jag av en orolig man vid namn Vektor. När han ser att jag, precis som honom, är en bergsdvärg, verkar han dock lättad.

– Hur länge har jag inte väntat på att få se ett bekant ansikte i den här ogästvänliga hålan, utbrister han ivrigt.

Han berättar att han seglat till Tikawara med Vailan Trading Company för att söka efter adra, en halvvärdefull sten som växer ur marken i Pillars värld. Besättningen försvann dock när de undersökte en närliggande ö lite österut vid namn Poko Kohara. En byhövding, en så kallad Ruânu, berättar att ön i fråga skyddas av övernaturliga stormar som håller besökare borta.

Byn är ett exempel på Deadfires distinkta atmosfär och estetik. Överallt finns enorma träsniderier föreställande sjöfåglar och marulkar, en fingervisning om Huana-folkets nära koppling till havet. Deras hyddor har intrikata och färggranna mönster, och för tankarna till antik polynesisk konst. Det känns som om jag är väldigt långt från Dyrwood, vilket får miljöerna att kännas än mer exotiska och främmande. Jag får också en liten glimt av det nya dynamiska vädersystemet, när en kraftig regnstorm sveper in och dränker byn i vatten. Detta lär utan tvekan göra livet svårare till havs.

Läs också: The Witcher III: Enhanced Edition modifierar striderna


Rollspelsarv

Obsidian genom åren

Kotor II: The Sith Lords (2004)

En uppföljare till Biowares briljanta Star Wars-rollspel, skapat av veteranen Chris Avellone, manusförfattare och speldesigner.

Neverwinter Nights 2 (2006)

Ett rollspel som utspelar sig i Dungeons and Dragons Forgotten Realms-värld, komplett med ett verktyg som lät spelarna skapa egna kampanjer.

Alpha Protocol (2010)

En ambitiös rpg-shooter-hybrid om spioner som trots vissa brister har fått kultstatus med åren.

Fallout: New Vegas (2010)

Förmodligen det bästa av Bethesdas Fallout-spel, med minnesvärda uppdrag och ett fantastiskt manus.

Dungeon Siege III (2011)

Ett actionrollspel baserat på Gas Powered Games grottkravlarserie, denna gång med stort fokus på co-op.

South Park: The Stick of Truth (2014)

Ett bra rollspel, och framför allt ett genuint roligt, 20 timmar långt avsnitt av den långlivade tv-serien.

Pillars of Eternity (2015)

4 miljoner dollar samlades in genom crowdfunding – pengar som användes till att skapa ett av senare års allra bästa rollspel.

Tyranny (2016)

Ett experimentellt rollspel där du spelar som ondskans hantlangare i en värld som erövrats av mörkrets krafter.

Sidor: 1 2 3

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar