facebook_pixel
Vad vi vill se i Overwatch under 2018

Vad vi vill se i Overwatch under 2018

Fyra saker vi fortfarande saknar.

2017 var ett stort år för Overwatch. Blizzards megapopulära multiplayer-shooter firade sin första födelsedag, adderade ett gäng nya hjältar (inklusive den efterlängtade Doomfist) och introducerade inte bara nya kartor, utan även spellägen som Deathmatch samt möjligheten att bläddra bland skräddarsydda servrar.

2018 ser ungefär lika lovande ut. Den första säsongen av Overwatch League startar denna vecka, och nyligen presenterade spelets regissör Jeff Kaplan ett gäng andra saker som är på gång det närmaste året, inklusive nya skins, uppdaterade säsongs-events, och den nya kartan Blizzard World. Samt förstås nästa hjälte, som för närvarande testas internt på företaget.

Med allt detta i åtanke presenterar vi här fyra saker vi själva vill se i Overwatch under 2018.

Fler icke-traditionella hjälte-arketyper

Det senaste året har Blizzard till stor del levt upp till förhoppningen om att introducera nya hjältar som förändrar meta-spelet på intressanta vis. Orisa har blivit ett gångbart alternativ till Reinhardt som lagets ”anchor-tank”, medan nykomlingen Moira är en välkommen addition till utbudet av healers. Nu när Overwatch är inne på sitt andra år vill vi se karaktärsgalleriet fortsätta växa med tillskott som tillför något nytt på allvar.

När vi tidigare pratade med Overwatch-designern Geoff Goodman sa han att Blizzard känner att de ”knappt skrapat på ytan när det gäller roliga saker att göra med hjältarna”. I samma anda beskrev Jeff Kaplan nyligen den kommande karaktären Hero 27 som ett ”väldigt viktigt” tillskott till Overwatch-uppställningen.

Vi skulle älska att se Blizzard utforska fler icke-traditionella arketyper. Doomfist är ett utmärkt exempel – hans ability-fokuserade spelstil skiljer sig radikalt från ”peka och skjut”-hjältar som Soldier: 76 och McCree. På samma sätt är Moiras balans mellan area of effect-helande och intressant DPS-mekanik en frisk fläkt i många laguppställningar.

Mer kött på PvE-benen

I april förra året gladdes vi åt det PvE-centrerade eventet Uprising, som verkligen underströk hur bra en kampanj skulle göra sig i Overwatch. Men sedan dess har vi knappt fått något nytt innehåll alls på PvE-fronten, förutom en uppdaterad version av det ganska skrala horde-läget Junkenstein’s Revenge.

Overwatch, men själva storyn berättas för det mest i andra medier, som serier, blogginlägg och animerade kortfilmer. Kaplan nämnde att Uprising-eventet kommer göra en comeback 2018 för spelare som inte fick chansen att uppleva det första gången, men också med vissa justeringar så det fortfarande känns färskt. Vi hoppas detta innebär ett nytt uppdrag för oss att spela igenom – inte bara en uppdaterad version av King’s Row Uprising.

Med detta sagt håller vi faktiskt tummarna för att King’s Row-striden kommer tillbaka, den med. Faktum är att vi skulle bli överförtjusta om ett arkivläge blev en permanent del av spelet, där man skulle kunna grotta ner sig i olika delar av Overwatch-historien via utbyggda PvE-uppdrag.

Enklare att byta skins

Overwatch har tonvis av coola skins, och det är ingen hemlighet att fler kommer släppas i samband med varje säsongsevent. Men i takt med att våra kosmetiska bibliotek växer ökar också antalet dräkter vi vill visa upp inne i själva spelet. Om man exempelvis låser upp den fräcka Officer D.Va-dräkten i Heroes of the Storm kanske den samlar damm när man fått tag på den minst lika häftiga Cruiser D.Va-varianten från Anniversary-eventet.

En enkel lösning på detta lyxproblem vore att lägga till customization-möjligheter i spelet. Blizzard har redan implementerat menyer som låter oss köa flera repliker, emotes et cetera. Varför kan vi inte byta skins på samma enkla vis?

Okej, vi erkänner att det är en dålig idé att låta spelarna byta utseende mitt i en match. Det sista du vill är att en lagkamrat börjar scrolla igenom sin garderob när hen borde försvara en payload. Men även om man stryker detta alternativ – som förstås även skulle förvirra fienderna en aning – så borde spelarna absolut ha möjligheten att förändra sitt utseende när de gör sina inställningar inför en match. Det skulle definitivt göra att många skins användes mer än de gör nu, och det vore coolt att kunna koordinera sina outfits med lagkamraterna.

Vädra ut den giftiga atmosfären

Det finns mycket att älska i Overwatch, men också mycket att störa sig på. Spelet har präglats av en giftig atmosfär sedan starten, och det är extra kännbart för de marginaliserade spelare som Overwatch påstår sig representera.

På BlizzCon berättade designern Scott Mercer för oss att det här är ett problem som drabbar hela Blizzard. ”För oss är det en av våra högsta prioriteter, att förbättra dessa system. Det är definitivt inte en situation där det finns en enda magisk lösning som kommer åtgärda alla dessa problem. Det är något som kommer ta tid. Det kommer kräva att vi är på vår vakt – inte bara i Overwatch-teamet, utan hela Blizzard. Hittills har processen fungerat så att vi blandat in flera olika team, exempelvis ’global insights’ och kundsupport. Tillsammans har vi alla försökt jobba med det här, att verkligen sitta ner och säga ’Hur kan vi göra våra spel mer välkomnande?”

2018 är året då vi förväntar oss att Blizzard visar någon form av resultat på den här punkten.

Läs också: Twitch uppges betala 90 miljoner dollar för att streama Overwatch-ligan

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar