Playerunknown’s Battlegrounds

Playerunknown’s Battlegrounds

Playerunknown’s Battlegrounds har gjort onlineskjutarna spännande igen.

Jag springer. Jag springer för att jag är rädd. Jag har precis hört ett fönster krossas följt av fotsteg som inte är mina, och nerverna är på helspänn. Hjärtat dunkar och pulsen rusar. Jag stapplar in på närmaste toalett och riktar mitt hagelgevär mot dörren. Och sedan börjar jag vänta.

Jag har spelat min beskärda del onlineskjutare under mina tjugofem år som pc-spelare, men under de senaste tio har det tyvärr inte blivit särskilt mycket av den varan. Jag har övertygat mig själv om att jag blivit för gammal och att omvärlden blivit för bra för att jag ska ha en chans. Det sistnämnda stämmer, förvisso, men när jag spelar Playerunknown’s Battlegrounds känner jag en spänning som jag inte känt sedan jag spelade mina första Counter-Strike-matcher på ett LAN för nästan tjugo år sedan.

I Playerunknown’s Battlegrounds hoppar hundra spelare ur ett flygplan och tävlar om vem som kan överleva längst. Men kan landa var som helst – såtillvida man inte försöker ta sig allt för långt bortom den framslumpade flygrutten – och man kan antingen försöka hitta en avskild plats med sämre potentiell utrustning, eller så kan man landa mitt i en storstad fylld till bredden med både vapen och andra spelare. Valet är ditt, och det gör att till och med mindre begåvade spelare kan hålla sig vid liv långt in i matcherna.

Förr eller senare kommer dock den blåa döden, det skimrande magnetfält som långsamt tuggar i sig dina hälsopoäng om du inte tar dig till den ständigt krympande vita cirkeln i tid. På det här sättet tvingas spelarna närmare och närmare varandra, för att till sist göra upp om en alldeles för liten jordplätt med alltför många mordiska spekulanter. Ett briljant upplägg som ger olika resultat varje gång, och man tror alltid att man kan göra bättre ifrån sig under nästa försök. Och så fortsätter det, timme efter timme, kväll efter kväll, vecka efter vecka.

En sällsynt nervig onlineskjutare

PUBG Corporation

PUBG Corporation

playbattlegrounds.com

295:-

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

De kala kullarna på Miramar bjuder väldigt sällan på vettigt skydd. Bättre att hålla sig nere i dalgångarna! Kanske?

ENSAM
När man spelar Playerunknown’s Battlegrounds på egen hand påminner upplevelsen närmast om en skräckfilm. Man känner sig paranoid och försöker titta åt alla håll samtidigt, och man  lyssnar noga efter fotsteg, motorljud, krossade fönsterrutor och skottlossning. Konfrontationerna är ofta över på några ynka sekunder, och vinnaren sänder förloraren tillbaka till huvudmenyn – en berusande känsla eftersom man vet att man precis berövat en annan människa på upp till trettio minuter av deras liv. I Playerunknown’s Battlegrounds betyder döden mer än i någon annan onlineskjutare jag någonsin har spelat.

Det finns för närvarande två kartor i spelet, Erangel och Miramar, och en tredje är på väg någon gång i den avlägsna framtiden. Erangel var länge spelets enda karta, men lagom till version 1.0 i slutet av fjolåret debuterade Miramar på de officiella servarna. Och de kunde inte bjuda på mer annorlunda upplevelser. Erangel är grönskande och öppen med stora böljande fält, medan Miramar består av torr öken och svårforcerade berg. Gräset och buskarna på Erangel gör det lätt att ta sig riktigt nära andra spelare utan deras vetskap, medan bristen på gångbart kamouflage på Miramar lämpar sig mer för distansskjutande.

Spelarna är också betydligt mera mobila nu än under spelets early access-period. Det mesta som det ser ut att man ska kunna hoppa över så kan man hoppa över. Man kan överraska spelare som stängt in sig i hus genom att hoppa in bakvägen genom ett fönster, eller så kan man genskjuta den som försöker fly genom att klättra över de murar som tidigare tvingade en att ta den långa vägen runt. Visst, nu som då fastnar man fortfarande bakom hinder som man med lätthet borde kunna ta sig över, men överlag fungerar systemet långt bättre än jag trodde att det skulle göra när de första teknikdemonstrationerna nådde internet för ett halvår sedan.

I AFTON SPEL MED PC GAMER OCH PUBG

Under det senaste halvåret har vi haft för vana att liveströmma Playerunknown’s Battlegrounds via vår Youtube-kanal, varje torsdag kl. 20:00. Här är några av höjdpunkterna.

”JAG DÖDADE EN NAKEN MAN PÅ EN STRAND”