facebook_pixel
EARLY ACCESS: Fortnite

EARLY ACCESS: Fortnite

Fortnite vill ha dig. Det vill ha din tid, din besatthet, dina pengar, och det är villigt att följa alla trender för att lyckas.

Fortnite utspelar sig i en värld där en mystisk storm från ingenstans har raderat ut 98% av jordens befolkning och ersatt de med monstruösa vålnader som kallas för husks. De få återstående överlevarna tvingas nu dela sin tid mellan att bygga upp nya bosättningar och försvara de när stormen blossar upp och alla husks vittrar blod.

Den matigaste delen av Fortnite är dess uppdragsbaserade PvE-kampanj Save the World. Epic Games har tidigare visat att de är mästerliga på att skapa engagerande horde mode – deras Gears of War-serie populariserade och namngav begreppet – och Save the World är ett försök att bygga en hel co-op-baserad kampanj kring det.

Varje uppdrag utspelar sig på en slumpgenererad karta och de flesta kan kokas ner till variationer på horde mode-temat. Fortnite låter dock spelarna bygga sina egna baser genom att först samla material och sedan sätta ihop strukturer och fällor innan stormen kommer. Majoriteten av alla uppdrag går ut på att lokalisera en punkt på kartan, bygga ett fort kring den, aktivera horden och sedan beskydda basen i ett visst antal minuter. Innan dess slår du sönder all rekvisita i din väg för att samla crafting-material som du bygger med samt använder för att crafta vapen och ammunition. Formeln varieras med olika delmål, som att rädda överlevare eller leta upp X antal av ett visst samlarobjekt, vilket i sin tur ger dig extra erfarenhetspoäng om du klarar dem.

Läs också: PUBG lämnar Early Access – så bra är skarpa versionen

I korthet:

Vad är det?

Co-op-shooter med horde mode-fokus och massvis med crafting och samlande

Utvecklare

Epic Games, People Can Fly

Utgivare

Epic Games

Webb

fortnitegame.com

Cirkapris

399:-

Pegi

12 år

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8 GB, 8 GB RAM

Kolla även in

Gears of War 4

Att spela med andra gör uppdragen lättare.

Själva attackerna när horden ger sig på din bas är dock kärnan runt vilken Epic har byggt hela spelet. Den enorma mängden vapen du kan bygga låter dig experimentera, alla känns tillfredsställande på vitt skilda vis och om Epic kan något så är det att skapa roligt mörschande. Att spruta tusentals projektiler mot den övervägande massan av fiender som vankar rakt mot dig och ditt team känns ofta urskönt även om det snabbt blir gammal skåpmat.

Allt du gör belönas med loot och erfarenhetspoäng. Loot är något du formligen dränks i, speciellt till en början då det är lätt att bli överväldigad av den rena mängden. Ritningar till vapen och föremål, spelbara hjältar, AI-kontrollerade soldater, överlevande som ger dig olika boosts, crafting-resurser, gadgets som ger ännu mer boosts, och olika sorters valuta. Dessutom har vapen, hjältar och AI-karaktärerna separata erfarenhetspoäng som du använder för att levla upp. Och glöm inte skill-poängen som låter dig låsa upp nya färdigheter.

Fortnite är så fullt av siffror och variabler som alla i slutändan tjänar ett förrädiskt enkelt spelsystem. Jag misstänker att mängden loot, menyer och submenyer är ett sätt att lura spelarens hjärna att uppleva spelet som mer avancerat än det i själva verket är. Man fortsätter liksom pressa framåt genom relativt lika uppdrag för att se siffrorna krypa upp, samla fler lootlådor och låsa upp fler skills. Om du dessutom blir lockad att betala riktiga pengar för ytterligare loot-lådor, tja, det är ju frivilligt trots allt, eller hur?

Jag har principiellt inget emot lootlådor egentligen men det skiner så uppenbart genom speldesignen. Man kan liksom se genom skärmen till de möten där spelet designades runt hur man bäst lockar maximalt antal spelare att punga ut för extra lootlådor. Det är lätt att föreställa sig hur analyserna regnat med buzzord om allt som just nu är populärt i branschen. Battle royale! Crafting! Loot! Allt ska med så alla vill spela tills så många som möjligt blir precis lagom insnöade att de lockas att köpa mer loot.

Att själva spelet under allt detta lull-lull faktiskt är roligt känns nästan som en tursam slump, en bieffekt av att talangfulla medarbetare satts att skapa något upptänkt i ett kreativt dött konferensrum. Om Epic bara slutar jaga den allsmäktiga dollarn och fokuserar på gameplayet i Fortnites kärna, då finns det all anledning för det här att bli en långkörare.

UTSLAG

Välgjort och nöjsam co-op-action som lider av sin desperation att jaga trender.

Läs också: Det bästa premium-chassit

Battle Royale

Vid sidan om Save the World finns Fortnites PvP-komponent, det PUBG-inspirerade Battle Royale. Att kalla det ”inspirerat” är dock en underdrift då det i princip är en exakt kopia av Playerunknown’s jättesuccé. Det är en nedskalad men kompetent version, även om grundspelets basbyggande och hyperaction limmar illa med en spelmekanik som kräver ständig rörelse och långa perioder av lågintensitivitet. Men ska man hoppa på varje populär trend har man inget val.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar