Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 1

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 1 går bet där originalspelet lyckades så bra.

The Freedom Chronicles är ett episodiskt tillägg till Wolfenstein 2 och en samling av tre berättelser som följer olika karaktärer som slåss mot den nazistiska ockupationen av USA. Först ut är Gunslinger Joe, och det står tidigt klart att han inte kan fylla den oefterhärmlige BJ Blazkowicz skor.

Joseph ”Gunslinger Joe” Stallion är en amerikansk fotbollsspelare som efter nazisternas ockupation tvingas spela ”den bättre sortens fotboll” i ett undermensch-lag som bara finns till för att få stryk av sitt ariska dito. När han vägrar spela efter deras regler så hamnar han i ett vidrigt laboratoriefängelse för att genomgå Mengele-experiment under ledning av en amerikansk tandläkarnazist. Detta finner sig Joe inte i utan tacklar istället ner en massa väggar, skjuter en massa nazister och ger sig ut på en hämndodyssé som tar honom hela vägen till yttre rymden.

Denna resa håller dock inte i sig särskilt länge. De tre delarna binds samman av serietidningsinspirerade klippdockor som för tankarna till de många indiespel som använt samma uttryck för att hålla nere kostnaderna för att producera mellansekvenser. Dessa är tematiskt passande för femtiotalsinramningen men är samtidigt stela och opersonliga i jämförelse med originalspelets välanimerade berättande. Den här plattheten återkommer tyvärr även i karaktärer och skådeplatser. I ett sammanhang som gett honom större utrymme att utvecklas så hade Gunslinger Joe kunnat vara en intressant karaktär. Att hans far tvingas till gruvarbete samtidigt som han själv måste agera slagpåse i ett uppblåst idrottsspektakel – under ledning av en man vars förfäder förlorade inbördeskriget – är en effektiv skildring av verklighetens systematiska rasism. Att äntligen få slå ihjäl ens plågoande hade kunnat vara en pulpig katarsis, men de flesta känslor uteblir när resan är så kort och människorna så underutvecklade.

Mer nazistpiskande

Machine Games

Bethesda Softworks

wolfenstein.bethesda.net

100:- (250:- för hela säsongen)

Intel Core i7-2600K, GeForce GTX 1070, 8 GB RAM

Doom

Skjutandet är fortfarande kul.

De platser Joe rumlar fram genom är alla hopkok av delar från huvudkampanjens miljöer. Mörka industribyggnader med många svastikor är inte särskilt engagerande och den lilla ridturen på en pansarhund går genom en steril stadsmiljö som bleknar i jämförelse med originalspelets Roswell. Den visuella bandesignen känns ohållbart föråldrad, med första bästa assets utplonkade här och där på ett sätt som bara halvkompetenta moddare brukar lyckas med. När färden går till Venus och denna ser mer eller mindre exakt ut som i huvudstoryn (inte heller då särskilt minnesvärd) så trampar spelet på utan verklig riktning.

Detta är den första av tre episoder där nästa – som handlar om brittiska lönnmördaren Jessica Valiant – ser mest lovande ut. Adventures of Gunslinger Joe lyckas tyvärr inte bli mer än ganska sjaskigt uppiffad skåpmat.

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 1 Reviewed by - .
2.6

52