Life is Strange: Before the Storm Episod 3: Hell is Empty

Allting tar slut i och med Life is Strange: Before the Storm Episod 3: Hell is Empty.

I en berättelse kan en krossad vas göra mer ont än ett släckt människoliv. Det handlar inte om vad som faktiskt händer utan snarare om hur det uppfattas och vad det gör med omgivningen. Denna sista episod lämnar mig lika krossad som hoppfull, och det känns på riktigt.

Chloe och Rachels blommande relation är på många sätt mer berättartekniskt sammanhållen än originalspelet. Detta är delvis tack vare den begränsade omfattningen, där de tre episoderna inte lämnar plats för alltför mycket vattentrampande och lösa trådar. Studion har hållit koll på spelarnas reaktioner på sociala medier, och detta leder dels till ett kärt återseende av det Dungeons and Dragons-inspirerade rollspelet i detta sista avsnittet. Episodformatet verkar kunna göra spelutveckling till något av en tvåvägskommunikation. I värsta fall kan detta leda till överdriven fan service eller kreativa beslut helt baserade på några högljudda twittrares frustande. I bästa fall skapas en mer djupgående relation mellan spelare och utvecklare, där respekten för det egna hantverket stärks av den snäppet mer direkta responsen. Jag tror att det sistnämnda är sant för Deck Nine och Before the Storm. De nya utvecklarna delar kärleken till Life is Strange med sina spelare, och har haft ett stort förtroendekapital redan från första episoden. Alla – inklusive spelarna själva – var från början införstådda i att en prequel skulle innebära en viss balansgång. Detta dels mellan självupphöjande navelskåderi och respekt inför ursprungsmaterialet, men också mellan att våga berätta någonting nytt utan att helt omintetgöra det som händer i berättelsens framtid. Alla inblandade verkar ha eftersträvat projektets väl och ve och resultatet är riktigt bra.

Ångest och hopp

Deck Nine

lifeisstrange.com

160:- för hela säsongen

Intel Core i7-2600K, GeForce GTX 1070, 8 GB RAM

Night in the Woods

Rachel mår sådär.

De allra flesta delarna i denna sista episod är väl genomförda. Skådeplatser och karaktärer används i stort på precis rätt sätt och de sista omtumlande stunderna leder till ett effektivt och bitterljuvt slut – speciellt i skenet av vad vi redan vet kommer att hända i Life is Strange. Berättandet går dock i fällan att försöka öka insatsen lite för mycket. De starkaste scenerna är de som kommer Chloe och Rachel nära inpå, snarare än de som på papperet är ”viktigare” händelser. Detta är en berättelse om tillit, lögner och vår subjektiva upplevelse av världen. Det slutgiltiga valet ställer frågan om huruvida illusionen av att något är helt är att föredra framför den hjärtslitande insikten att något är trasigt. Kan vi glädjas åt natthimlens stjärnor trots att många av dem redan dött innan vi ser deras ljus?

Trots att jag redan vet hur alltihop kommer att sluta så låter jag Before the Storm ge mig ett hoppfullt budskap. Stjärnorna har kanske redan försvunnit, men de är vackra ändå.

Life is Strange: Before the Storm Episod 3: Hell is Empty Reviewed by - .
4.2