Ōkami HD

Ōkami HD

Ōkami HD gör ett vackert spel ännu vackrare.

Vissa spel åldras bättre än andra. Jag pratar om verk som vågar stiga utanför de etablerade ramarna och hitta nya uttryckssätt som är närapå omöjliga att efterlikna för konkurrenterna. Ōkami är ett av de här spelen, och nu har det äntligen släppts till pc, över tio år efter konsoldebuten.

För det första: Ōkami är väldigt The Legend of Zelda, till den grad att det än idag diskuteras huruvida detta eller Twilight Princess är det bästa Zelda-spelet med en magisk varg i huvudrollen. Uppläggen är snarlika, och bägge spelen handlar om att besöka en rad tempel och grottor för att besegra bossar och låsa upp nya förmågor för att rädda världen. Det är snarare estetiken och stämningen som gör Ōkami till något helt unikt.

Kolla bara in skärmdumparna här intill: den sumi-e-doftande grafiken gör sig fantastiskt bra i moderna upplösningar, och även om texturerna i sig visar spelets ålder så väger den smarta  presentationen upp för dem med råge. Ōkami ser bokstavligt ut som en tavla med en underliggande skrovlig målarduk, breda penseldrag och klara konturer runt alla objekt.

The Legend of Zelda utan The Legend of Zelda

Capcom

Capcom

okami-game.com

200:-

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Med några enkla penseldrag kan man måla solen på himlen, och det är lika vackert varje gång!

Den abstrakta karaktärsdesignen gör också sitt för att hjälpa spelet att bibehålla dess skönhet, och de nonsensartade rösterna ger en härlig gammaldags sagokänsla och intrycket av att man befinner sig i en värld väldigt olik vår egen.

Med det sagt är inte Ōkami perfekt. Inledningen är överdrivet pedagogisk och dialogtung, och man kan fortfarande inte trycka bort textrutorna i det temp man vill (även om man kan snabba upp dem under partier som spelet klassar som mindre viktiga). Och spelets mest berömda inslag, den himmelska penseln, är fortfarande bökig att ha att göra med, även om man i pc-versionen kan använda musen för ökad precision. Det hjälper dock inte särskilt mycket eftersom resten av spelet fortfarande helt klart gör sig bäst med handkontroll.

Portningen i sig är inte perfekt. Bildhastigheten är låst till 30 bilder per sekund (även om spelet känns betydligt lenare än så, förmodligen tack vare den grafiska stilen) och de avancerade tekniska inställningarna lyser med sin kompletta frånvaro. Men det är ändå trevligt att man kan välja att spela i både bredbildsformat och 4:3, och i upplösningar ända upp till 4K. Kort sagt har Capcom gjort det nödvändiga tekniska jobbet, varken mer eller mindre.

Allt sammantaget är Ōkami en modern klassiker väl värd att återvända till, eller rentav uppleva för första gången (som till största delen är fallet för undertecknad). Det är det närmaste vi kommer The Legend of Zelda på pc:n, och det fullkomligt sprudlar av japansk magi i varje bildruta. En varm saga som lyser upp det täta vintermörkret.

Susano tror sig vara världens bästa krigare och är en av de starkast lysande stjärnorna i karaktärsgalleriet.
Ōkami HD Reviewed by - .
4.3