Hellblade: Senua’s Sacrifice har gått med vinst ett halvår tidigare än beräknat

Hellblade: Senua’s Sacrifice har gått med vinst ett halvår tidigare än beräknat

I slutet av sommaren släpptes Hellblade: Senua’s Sacrifice, ett mörkt psykologiskt actionäventyr som inte bara var smått fantastiskt, utan även skapade stora rubriker för att det ville vara “AAA-indie” med produktionsvärden som motsvarar storbolagsspel, samtidigt som prislappen vägde in på det i sammanhanget blygsamma 30 euro.

Hur skulle det här gå ihop? Var Ninja Theory tokiga och dömda att misslyckas redan från start? Icke, visade det sig. Redan i slutet av oktober nåddes vi av rapporter att Hellblade: Senua’s Sacrifice “sålt bättre än väntat” och nu, tre månader efter lanseringen, har man genererat 13 miljoner dollar i vinst ett halvår tidigare än berättat.

Hur lyckades Ninja Theory? Delar av svaret på den frågan får vi i en ny utvecklardagbok. Eftersom man var extremt öppna med arbetet (detta är del 30 av videodagboken) samlade man ihop en trogen skara fans redan innan spelet kom ut, och efter lanseringen har det stått klart att man lyckades väldigt bra med att porträttera psykisk sjukdom, och man klarade sig till och med helskinnade ur kontroversen om permanent död.

Här den nya utvecklardagboken om Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Hellblade: Senua’s Sacrifice | Dev Diary 30 | The Launch

The final Hellblade: Senua’s Sacrifice Development Diary! Hear how the launch of Hellblade went for the Ninja Theory team and the performance of the game so far. Hellblade Senua’s Sacrifice is out now for $29.99/£24.99/€29.99!

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar