facebook_pixel
Före detta Visceral-anställd: “Det var ett barmhärtighetsmord”

Före detta Visceral-anställd: “Det var ett barmhärtighetsmord”

Förra veckan nåddes vi av beskedet att Electronic Arts beslutat sig för att lägga ner Dead Space-studion Visceral Games, och att ett nytt team lett av EA Vancouver kommer omarbeta deras Star Wars-spel för att bättre passa dagens spelmarknad (läs: lootlådor och onlinekomponenter). Det här kom som en överraskning för många av oss (själv hade jag trott att de åtminstone skulle få slutföra sitt Star Wars-spel innan de lades ner) men enligt anställda var en nedläggning oundviklig, och rentav ett “barmhärtighetsmord”.

Kotaku har skrivit en stor, djuplodande artikel om det hela som jag rekommenderar att ni läser i dess helhet. Men i korthet var nedläggningen av Visceral Games ett resultat av en lång rad anledningar, såsom Electronic Arts extrema förväntningar på Star Wars-spelet (snittbetyget 90 på Metacritic) och deras ovilja att expandera Visceral Games för att ge Amy Hennig (som tidigare jobbat med Uncharted-serien hos Naughty Dog) det stödnätverk hon var van vid för att kunna skapa ett spel som levde upp till det ambitiösa konceptet.

Lägg till de svårigheter som medföljer Star Wars-licensen (alla kreativa beslut krävde samtal med Disney) och det faktum att EA Motive (som ursprungligen skulle understöda Visceral Games) började utveckla en enspelarkampanj för Star Wars: Battlefront 2 istället, och vi får en bild som vittnar om ett Electronic Arts som inte längre var villiga att investera i Visceral Games för att hjälpa dem skapa det högkvalitativa, linjära Star Wars-äventyret man en gång efterfrågade (varför skulle man annars anställa Amy Hennig, liksom?).

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar