Electronic Arts lägger ner Dead Space-utvecklarna Visceral Games

Electronic Arts lägger ner Dead Space-utvecklarna Visceral Games

Dead Space är, i mitt tycke, ett rent mästerverk. Det är det enda actionspelet som kommit i närheten av att överträffa Resident Evil 4 (fortfarande världens bästa actionspel enligt mig) och det levererade en fascinerande värld att utforska tillsammans med ruggigt tajt spelmekanik och ett djupt tillfredsställande progressionssystem.

Dead Space 2 var nästan lika bra, men jag hoppade faktiskt över trean efter att ha hört att det fokuserade på co-op och mikrotransaktioner. Efter Dead Space-trilogin tvingades Visceral Games av någon obegriplig anledning att utveckla det fullständigt meningslösa Battlefield: Hardline, ett spel som föga förvånande floppade hårt.

Med andra ord har det funnits anledningar att oroa sig över Visceral Games en längre tid, speciellt med tanke på Electronic Arts bevisade vilja att lägga ner gamla storstudior till höger och vänster, men det fanns hopp i och med Viscerals mystiska Star Wars-titel som lär ha varit under utveckling i flera år (i alla fall känns det som det).

Jag hoppades på en återgång till det storybaserade och linjära actionäventyret för Visceral Games. Men nu har Electronic Arts-chefen Patrick Söderlund (som redan har ett skamfilat rykte) avslöjat att man kommer avveckla Visceral Games och till slut lägga ner studion. För att de utvecklade ett nytt storybaserat och linjärt actionäventyr.

– Vår Visceral-studio har utvecklat ett actionäventyr som utspelas i Star Wars-universumet. I dess nuvarande form var det på väg att att bli ett storybaserat, linjärt äventyrsspel. Under utvecklingens gång har vi testat spelkonceptet med spelare, lyssnat till deras feedback om hur de vill spela, och noggrant följt de fundamentala förändringarna på spelmarknaden. Det står klart att vi måste omarbeta designen för att leverera en upplevelse som spelare kommer njuta av och vilja återvända till under en lång tid.

– Vi kommer bibehålla den fantastiska grafiken, Star Wars-universumets autenticitet och fokusera på att blåsa liv i en Star Wars-berättelse. Av extra vikt är att vi omarbetar spelet till en bredare upplevelse som tillåter mer variation och spelarinverkan, och vi kommer också dra nytta av Frostbite-motorn och omvärdera centrala element av spelet för att ge spelare ett Star Wars-äventyr med större djup och bredd att utforska.

– Ett utvecklingsteam samlat från EA Worldwide Studios kommer ta över utvecklingen av spelet, och ledas av ett team från EA Vancouver som redan arbetat på projektet. Vår Visceral-studio kommer avvecklas och stängas ner, och vi håller på att försöka flytta så många teammedlemmar som möjligt till andra projekt och team inom EA.

Med andra ord, och jag spekulerar fritt här, kommer Viscerals förmodat hyperfokuserade actionäventyr skifta form till en öppen actionsandlåda med gott om krokar för att hålla spelarna kvar i spelets ekosystem (gissningsvis via mikrotransaktioner). Och det här gör mig ärligt talat ganska förbannad. Förhoppningsvis kommer en ny studio resa sig ur Viscerals askor, helt utan Electronic Arts inblandning, så att teamet kan få skapa de spel de vill igen.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar