facebook_pixel
Rollspelet Vampyr försenas till 2018

Rollspelet Vampyr försenas till 2018

Ärligt talat har jag aldrig tyckt att Life is Strange-studion Dontnods nya spel Vampyr sett särskilt imponerande ut. Konceptet har i och för sig varit intressant sedan dag ett (jag kommer förmodligen aldrig tröttna på det viktorianska London) men spelsekvenserna har sett rejält klumpiga ut, inte minst när man slåss.

Nu har även Dontnod själva insett att spelet inte är riktigt där ännu, och de har därför valt att försena Vampyr till nästa år. Dontnod-chefen Oskar Guilbert förklarade det skedda så här i ett officiellt uttalande.

– Det är alltid ett svårt beslut att försena ett projekt som du håller kärt. Men vi anser ändå att en deadline aldrig ska få kompromissa ett spels kvalitet. Ännu för några veckor sedan var vi övertygade om att vi skulle släppa Vampyr i år. Men tyvärr har vårt teams utvecklingsschema inte hållit på grund av ett tekniskt problem som uppstod i slutet av utvecklingen, men numera är löst.

– Den här förseningen ger oss också tillräckligt med tid för att finputsa spelet och balansera det, mycket viktigt för ett spel med Vampyrs skala, med dess ambitiösa, semiöppna värld, komplexa narrativ och djupa rollspelselement som gör att spelare kommer kunna lämna ett verkligt avtryck på världen.

Något exakt, nytt lanseringsdatum har vi inte, men det skulle inte förvåna oss om Vampyr dröjer ända till nästa höst. Ett festligt koncept som det här förtjänar tillräckligt med tid för att leva upp till sin egen potential!

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar