PUBG-utvecklarna är inte imponerade av Fortnites marknadsföring

PUBG-utvecklarna är inte imponerade av Fortnites marknadsföring

Nu på tisdag, den 26 september, planerar Epic Games rulla ut sitt nya spelläge Battle Royale till den Minecraft-doftande onlineskjutaren Fortnite. Spelläget har redan funnits spelbart i preview-form ett tag, och det är bortom uppenbart att Epic Games mer eller mindre lyft Playerunknown’s Battlegrounds-konceptet rakt av.

När Epic Games premiärvisade spelläget för ett tag sedan hymlade man inte med inspirationskällorna, och nämnde PUGB vid namn i det officiella pressmeddelandet. Det här tycker utvecklarna Bluehole inte var särskilt snällt då “användandet av vårt spels namn aldrig diskuterades och inte känns rätt”.

För våra PCG-kollegor förklarar Blueholes Changhan Kim, vicepresident och exekutiv producent, att man inte motsätter sig själva kopierandet av spelkonceptet, utan att Epic, som Bluehole samarbetat med för att få Unreal-motorn att förverkliga deras koncept, försöker rida på PUBG:s popularitet med oschyssta medel.

Man är också rädda att Epic kommer kommer börja undanhålla nya features och förbättringar i spelmotorn för att ge sitt eget spel ett övertag. Bluehole betalar rejäla royalties till Epic för användandet av Unreal-motorn och överväger nu att ta till rättsliga åtgärder, även om man först och främst vill rensa luften med Epic.

Här är trailern där Epic Games utannonserade spelläget Battle Royale till Fortnite.

Fortnite – Battle Royale Announce Trailer | PS4

https://www.playstation.com/en-us/games/fortnite-ps4/ Introducing: Fortnite Battle Royale. 100 players. One giant map. A battle bus. Fortnite building skills and destructible environments are combined with intense PvP combat. The last commander standing wins. Fortnite players get access to the Public Test, now! www.fortnite.com ESRB Rating: TEEN with Violence © 2017, Epic Games, Inc.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar