Project Cars 2

Project Cars 2

Recension: Project Cars 2

Benny provar på Slightly Mad Studios fantastiskt mångsidiga racingspel.

Project Cars 2 tar bilar till platser där de aldrig var menade att vara.

Vid en första anblick framstår Project Cars 2 som snustorrt och gravallvarligt. Både presentationen och grafiken påminner mer om en hardcoresimulator utvecklad i en tysk källare än ett spel som faktiskt ska försöka tilltala en mångmiljonpublik, men skenet bedrar å det grövsta.

Project Cars 2 känns som en enorm leksakslåda. Det finns mängder av olika bilar och banor, men det är upp till oss spelare att kombinera dem och krydda anrättningen med allsköns variabler. Man kan dra runt enorma Indycar-ovaler med gokarts, slira med Le Mans-prototyper på löst grus och köra nattliga formelbilslopp i stadsbebyggelse helt utan belysning (en extra skräckinjagande upplevelse).

Inte nog med det. Man kan dessutom slänga in en snöstorm i Kalifornien, täcka Nürburgring med is eller varför inte låta monsunregnet dra in över den gamla hypersnabba versionen av Hockenheim? Det enda som Project Cars 2 egentligen sätter stopp för är att låta fullstora bilar besöka banor byggda för gokarts, men i övrigt är det mesta tillåtet, inte sällan med komiska resultat i form av AI-förare som inte vet hur de ska hantera situationen.

Om man vill ha en mer strukturerad upplevelse kan man ta sig an det enorma karriärläget, men även där utsätts man för en och annan bisarr överraskning. Man kan också välja i vilken klass man vill inleda sin karriär, och justera mästerskapens längd beroende på hur mycket tid man har till övers. Project Cars 2 är verkligen ett spel som placerar spelaren i det främsta rummet.

Årets största racingspel

Slightly Mad Studios

slightlymadstudios.com

570 kr

3 år

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Suzuka i snön med GT-bilar är sannerligen inget man ser varje dag. Sannolikt aldrig någonsin utanför Project Cars 2:s bisarra värld.

Banutbudet kan vara det mest imponerande i ett racingspel någonsin. Här finns de gamla klassiska versionerna av Monza, Spa-Francorchamps och Silverstone, tillsammans med modernare favoriter som Algarve, Laguna Seca och Brands Hatch. En helt ny gren är Rallycross, med tillhörande officiella banor och rallybilar. Det finns så mycket innehåll i det här spelet att det stundtals känns lite löjligt.

Fläckfritt är Project Cars 2 ändå inte. Menyerna är plottriga och stundtals rakt ut sagt användarfientliga, och rent tekniskt känns spelet fem år gammalt, minst, undantaget en och annan övertygande väder- eller ljuseffekt. Jag känner också att körkänslan kunde ha varit snäppet vassare, men det är lätt att förlåta med tanke på hur sanslöst många olika biltyper det faktiskt finns i det här spelet.

Project Cars 2 är i det stora hela en mycket lyckad uppföljare. De verkliga nyheterna må vara få, men det rena antalet banor och bilar gör ändå detta till ett spel ingen racingälskare bör missa. Project Cars 2 är inte lika polerat som de vassaste konkurrenterna, men i gengäld lekfullt och spelarvänligt på ett sätt som få spel i den här genren brukar vara.

Benny har grova problem med att få något gjort i vinterföre, men en trevlig nyhet är det i alla fall.

Project Cars 2 Reviewed by - .
4.3