facebook_pixel
XCOM 2: War of the Chosen

XCOM 2: War of the Chosen

Om du oroar dig för att detta ska göra spelet för lätt så kan jag genast lugna dig med att det definitivt inte är så. Förutom chosen så lurar även andra kraftfulla utomvärdsliga fiender i skuggorna. Bland annat en ny variant av de så kallade ”rulers”, som är modifierade superfiender. De var mest irriterande när de presenterades som DLC men har här fått en mer väldefinierad roll. Att besegra dem ger dessutom trevliga belöningar. Nya fiendevarianter finns också, som ADVENT-trupper med psykiska krafter, och horder av zombieliknande varelser som kallas the lost.

Utöver att bekämpa fienderna direkt måste du också skicka ut dina soldater på diverse uppdrag på världskartan. Dessa kan leda till viktiga bonusar, som extra ström till din bas eller sabotage av rymdvarelsernas olycksbådande operation. Det är också nödvändigt för att hitta de tre chosen-baserna, så att du kan besegra din tredelade nemesis för gott. Dock är soldaterna som skickas iväg på sådana uppdrag otillgängliga i ett antal dagar medan operationen pågår. Dessutom kan det också leda till skador på dem – eller i värsta fall att de tillfångatas. Då måste de räddas genom riktigt svåra fritagningsuppdrag där minsta felsteg kan leda till total katastrof.

Med andra ord är den nya kampanjen en ännu längre, bitvis ännu svårare kamp än tidigare, och det är underbart.

Motståndare med psykiska krafter är arslen. Så var det sagt.

INSPIRERAD UTVECKLING

Även forskningen har fått smärre uppgraderingar. Förutom att kunna forska fram ny utrustning – inte minst till de tre nya klasserna – kan du också forska fram förbättringar till somlig existerande teknik. Kruxet är att du då måste forska på just den tekniken direkt, så har du bråttom med ett annat område kan du tvingas till ett tufft beslut. Dina vetenskapsnördar kan också bli inspirerade, och få bonusar under begränsad tid. Det gäller att utnyttja alla sådana fördelar för att inte bli överkörd.

Bland de nya föremålen finns bland annat ett föremål som låter en soldat överleva ett dödande skott en gång. Reapers bär dessutom på minor som du kastar ut och sedan skjuter för att orsaka rejäla explosioner. Var dock försiktig med sprängmedel om zombierna the lost finns på kartan, för oljud lockar till sig dem. De är i sig inte så svåra att hantera då varje dödad lost låter dig fortsätta skjuta mot dem, men de är så många att de kan ställa till det å det grövsta om de dyker upp samtidigt som du slåss mot andra fiender. Addera exempelvis en chosen så förstår du.

Dina soldater har fått en uppgradering som känns mänsklig. Två kan fatta tycke för varandra och sedan uppgradera sitt vänskapsband under spelets gång. Detta ger bonusar när de är nära varandra, och dessutom speciella förmågor som gör att de kan skjuta samtidigt mot en fiende en gång per uppdrag, eller ge bort en omgång till sin partner – som kanske är bättre positionerad.

Det allra bästa inslaget är dock en än mer slipad och framför allt varierad uppdragsdesign, med nya kartor och nya mål. War of the Chosen har sedvanliga tekniska skavanker, som så ofta i fallet med Firaxis. Men ärligt talat, vad gör det? Detta är ju en expansion som lyckas göra en av världens bästa uppföljare ännu bättre.

Läs också: Julian Gollop söker budget till andlig XCOM-uppföljare

XCOM 2: War of the Chosen Reviewed by - .
4.6

Utslag

92
92
Fenomenalt matig och genomtänkt expansion som får XCOM 2 att kännas pånyttfött.

Sidor: 1 2 3

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar