facebook_pixel
XCOM 2: War of the Chosen

XCOM 2: War of the Chosen

Även om förändringarna är många kretsar mycket kring just de tre utvalda, som sagt tre extra kraftfulla antagonister som dyker upp och förstör dagen. De kan när som helst kliva in i ett uppdrag och göra en redan svår situation mardrömslik, och saboterar även för dig på världskartan på olika vis.

När en chosen dyker upp bör du genast koncentrera dig på att besegra den så fort du kan. De har diverse jobbiga förmågor, nämligen. De kan knocka dina soldater och sedan läsa av deras hjärnor om du inte får dem snabbt på benen igen. Ju mer information de lyckas få, desto större skada kan de göra för XCOM i längden. Plus att de gärna dödar dina soldater också, förstås. Icke att förglömma.

För att bekämpa dem behöver du hjälp från tre andra fraktioner som också bekämpar rymdvarelserna på varsitt håll. De här tre grupperna är inte direkt såta vänner så du behöver vinna deras förtroende genom att hjälpa dem på diverse uppdrag.

De tre fraktionerna är reapers, skirmishers och templars. Det är de två förstnämnda du stöter på först – i några riktigt välgjorda och spännande storyuppdrag. Reapers gillar att smyga och spränga folk i luften på avstånd. Skirmishers är utomjordingar som också slåss mot det yttersta hotet från the elders. De är stoiska, starka och kan skjuta två gånger i följd. Den sista gruppen är templars, och de använder mentala krafter för att bygga upp kraftfulla attacker. Mest effektiva är de i närstrid, och ju mer de attackerar desto farligare blir de.

I expansionens nav finns tre rysligt starka utomjordingar: the chosen.

Var och en av de tre chosen är extra svaga mot en av fraktionerna, så beroende på vilken av dem som kontrollerar ett visst område är det klokt att ta med sig rätt hjälte. För jo, de här tre fraktionerna representerar tre nya klasser för dig att leka med. Faktum är att de på egen hand höjer expansionen flera snäpp då alla sinsemellan är olika och användbara på olika vis.

LÅNGT KRIG

Tack vare alla nya inslag är kampanjen nu potentiellt ännu längre. Dessutom blir dina soldater trötta, och ibland till och med traumatiserade, om de åker på för många uppdrag i rad utan vila. Till exempel kan en soldat bli rädd för eld, eller bli onödigt aggressiv och börja skjuta vilt under smyguppdrag. Det är inte så utvecklat som det kunde varit, men det är ett välkommet inslag som påminner inte så lite om det i Darkest Dungeon.

Alltså är det ännu viktigare nu att ha en bred uppsättning uppgraderade soldater, så att du har folk att rotera med. Och än viktigare är att hålla dem vid liv. (Lättare sagt än gjort.) För att hjälpa dig att få ditt manskap igenom uppdragen helskinnade kan du nu tjäna in poäng under uppdragen, som sedan kan spenderas på att köpa extra förmågor åt dina viktigaste soldater. Således kan du till exempel få en specialist som också har kraftfulla granater, eller en krypskytt som kan skjuta två gånger i rad.

Läs också: De bästa gaming-skärmarna just nu


BUNDSFÖRVANTER

Dina nya vänner är sinsemellan väldigt olika och kommer inte alls överens. Det är ditt jobb att vinna över dem.

Reaper

Kan göra sig osynlig, och rör sig då lätt över stora ytor. Perfekt för att scouta i förväg och lägga sig i bakhåll. Ovärderlig för att undvika att själv vandra rakt i otäcka fällor.

Skirmisher

Före detta advent-soldater som bytt sida. Har en behändig änterhake för att dels ta sig upp på byggnader, men även kroka fast i fiender och dra fram dem ur skydd.

Templar

Religiöst motiverad grupp som ser sina psykiska krafter som något slags högre syfte. De har pistoler, men är bäst när de använder sina krafter. Livsfarliga i närstrid.

Sidor: 1 2 3

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar