facebook_pixel
Middle-Earth: Shadow of War kommer ha mikrotransaktioner

Middle-Earth: Shadow of War kommer ha mikrotransaktioner

Varenda gång jag får reda på att ett fullprisspel innehåller mikrotransaktioner sänds kalla kårar längs min rygg. För man vet aldrig vad det här kommer betyda på förhand.

Innebär det att utvecklarna medvetet skapar en skev upplevelse, som mer eller mindre kommer kräva att man betalar för vissa framsteg för att inte bli frustrerad? Eller är det bara ett alternativ för de som inte har 40 timmar till övers för att grinda ihop lite sweet gear?

Middle-Earth: Shadow of War kommer ha mikrotransaktioner och utvecklarna Monolith förklarar det hela så här.

– En viktig aspekt av Nemesis-systemet är numera att forma, skräddarsy och leda din egna armé av unika orcer mot Mordors fästningar, kan vi läsa i en officiell utannonsering på spelets hemsida.

– Det finns flera sätt att göra det här på, inklusive genom att dominera orcer när man utforskar den vidsträckta öppna världen och stöter på dem som en del av orc-samhället, eller så kan spelare skaffa orcer och andra föremål genom marknaden (spelets inbyggda butik).

Spelet kommer innehålla två valutor (mirian och guld). Mirian fås genom att spela spelet, medan guldet delas ut i betydligt mindre mängder vid viktiga milstolpar i handlingen och via community events, samtidigt som man även kan köpa mer för riktiga pengar. I butiken kommer det bland annat att säljas lootkistor (vapen och rustningar), krigskistor (orcer) och XP boosts. Alla föremål kommer kunna köpas genom att enbart spela spelet och Monolith lovar att “inget innehåll är låst bakom guld”.

Middle-Earth: Shadow of War släpps den 10 oktober.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar