Lawbreakers

Lawbreakers

Gammalt möter nytt och blir fartfylld, hisnande underhållning i online-pangaren Lawbreakers.

Vänner av lagbaserade shooters lever i en intressant tid. Utbudet tycks växa för varje dag som går, och ett av de senaste tillskotten tillhör en av genrens giganter. Cliff Bleszinskis (mannen bakom bland annat Unreal Tournament och Gears of War) återtåg till spelbranschen stavas Lawbreakers.

Denna nya stjärna på shooter-himlen har jämförts flitigt med Blizzards Overwatch. Det är förstås oundvikligt när de huserar i samma genre, men det är också en smula orättvist. Om Overwatch med sina många kraftfulla hjälteförmågor är “alla ska med” så är Lawbreakers mer återhållsamt med tillägget “om du är tillräckligt bra”. Designmässigt lutar Lawbreakers väldigt mycket mot Bleszinskis gamla klassiker Unreal Tournament. Det innebär att hastigheten för det mesta är rejält uppskruvad och att du måste lära dig att sikta och manövrera ordentligt. Det är en aspekt av Lawbreakers som känns väldigt old school, och hade Boss Key nöjt sig där hade jag förmodligen inte blivit särskilt imponerad. Lyckligtvis vill de inte bara skapa en nostalgitripp för arenashooter-nördar, utan vidareutvecklar konceptet och anpassar det efter en modern spelmarknad. Kombinationen av gammalt och nytt är det som gör Lawbreakers så bra.

Nymodigheterna kommer i några olika skepnader. En av dem är spelarklasser, eller roller som de heter här. De är nio till antalet och bjuder på olika vapen och specialförmågor. Raketgevär, automatvapen och dubbla pistoler är ett axplock ur arsenalen. Det krävs en del träning och tålamod för att få kläm på vilka möjligheter som finns och vilka som bäst lämpar sig för din personliga spelstil. Föredrar du en krigare med medelmåttiga vapen men utmärkt rörelseförmåga? Vill du vara snabb och ömtålig eller långsam och stryktålig?

 

Läs också: De 10 största spelbesvikelserna någonsin

I korthet:

Vad är det?

Arenashooter i modern tappning

Utvecklare

Boss Key Productions

Utgivare

Nexon America Inc

Webb

lawbreakers.nexon.net

Cirkapris

290:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i7-6700K 4 GHz, Geforce GTX 1070, 16 GB RAM

Kolla även in

Overwatch, Quake Champions, Titanfall 2

Full fart mot framgång! Eller döden.

En spelmekanisk nyhet är knuten till den förhållandevis tunna bakgrundshistorien: i en inte alltför avlägsen framtid inträffar en händelse kallad The Shattering som sätter gravitationen delvis ur spel. Det innebär stora ytor med låg gravitation där alla spelare flyger runt och mördar varandra i luften. Dessa zoner varvas med mer traditionellt korridorsskjutande. Matcherna blir därför omväxlande, då de olika miljöerna kräver olika saker av dig. Att lära dig flyga ordentligt med varje hjälte är ett heltidsprojekt i sig. Sen ska du dessutom veta hur just din favoritkaraktär ska hanteras nere på marken. Karaktärer som är halvgudar uppe i luften kan bete sig som trötta sengångare med fötterna på jorden, och tvärtom. Alla dessa små val och möjligheter gör Lawbreakers mycket mer taktiskt än man kan tro vid en första anblick. Det kräver helt enkelt ganska mycket av dig som spelare. Vill du få den där tjusiga matchens lirare-medaljen måste du verkligen förtjäna den.

Mitt enda riktiga problem med Lawbreakers är attityden och estetiken. Attityden försöker vara kaxig i form av bland annat utsträckta långfingrar. Världen är stöpt i en högst generisk science fiction-mall. Trots strävan att vara ett tuffare alternativ i genren kan Boss Key ändå inte låta bli att flörta med den stora målgruppen som spelar färgglada shooters, och låter sina annars slätstrukna karaktärer dra massor av ostiga vitsar som mestadels är väldigt dåliga. Vad sägs om karaktären Sunshine som skriker ”jag hoppas ni tagit med solkräm”? Tröttare skämt får man leta efter. Det känns mest som en dålig Overwatch-parodi – ett väldigt märkligt hopkok av konstlad tuff attityd och barnslig humor som inte riktigt vet vad den vill.

Det är en design som säkert får en och annan nyfiken att vända i dörren. Men vi som ser mellan fingrarna och tar klivet in i denna märkliga värld får i utbyte en jäkligt rolig upplevelse. Fartfylld action när den är som allra mest intensiv och hisnande. När jag flyger fram i skyn, fäller motståndarna som käglor och speakern utannonserar KILLING SPREE får jag samma pirrande känsla som när jag satt i pojkrummet och knäppte meningsmotståndare över en svajig dial up-lina i Unreal Tournament och Quake 3. En känsla jag inte upplevt på väldigt länge.

Läs också: Hur mycket RAM behöver egentligen din speldator?


Frosts favoriter

Lawbreakers innehåller just nu nio spelbara roller. Här är de som jag har roligast med.

Vanguard
Vanguards må göra ganska medelmåttig skada med sina minigun-liknande vapen. Detta tar de igen med förmågan att flyga snabbt över kartan och genskjuta motståndare. Vanguards briljerar när de får jaga ifatt och göra slut på redan skadeskjutna fiender som desperat letar efter hälsopaket.

Harrier
Harriers använder ett vapen som skjuter en kontinuerlig laserstråle, vilket gör dem livsfarliga i händerna på spelare som kan sikta ordentligt. Strålen har dessutom grymt lång räckvidd. Som om inte det vore nog är Harriers hyfsat rörliga och har generöst med bensin i jetpack, som de dessutom kan fylla på med en specialförmåga.

Battle Medic
Låt inte namnet lura dig. Att axla medic-rollen i Lawbreakers innebär att göra minst lika mycket skada som att hela lagkamrater. Dödsredskapet är en granatkastare som är mycket effektiv så länge du befinner dig ovanför dina fiender. Den fungerar även exemplariskt för att bombardera kontrollpunkter och stoppa motståndarnas framfart i trånga korridorer.

Lawbreakers Reviewed by - .
4.4

Utslag

88
88
Klassisk shooter-design med moderna drag som helt enkelt är förbaskat kul.

Om skribenten

Smålänning i Dalarna som spelar alldeles för mycket mmorpg. Och allt annat också, för den delen. Några odödliga favoriter: Monkey Island, Theme Hospital, World of Warcraft, Team Fortress 2 och massor av obskyra indietitlar.

Liknande artiklar