facebook_pixel
Därför ändrades den grafiska stilen i Nidhogg 2

Därför ändrades den grafiska stilen i Nidhogg 2

Förra hösten avslöjades Nidhogg 2, Messhofs uppföljare till den sparsmakade multiplayerklassikern från 2014. Den mest iögonfallande förändringen var givetvis den nya grafiska stilen: istället för stilrena Atari-doftande pixelblock fick vi uttrycksfulla och storögda Homer Simpson-figurer.

Jag konstaterade omedelbart att jag inte gillade den nya grafiken, och även om jag vant mig under de månader som gått är jag fortfarande inte riktigt övertygad. För Playstation-bloggen har emellertid Mark Essen, creative director, förklarat varför man valde den nya stilen, och att den gamla grafiken inte var lika genomtänkt som många av oss kanske trodde.

– Vad många inte inser är att Nidhoggs stil hade mer att göra med praktikalitet än någon sorts vågad vision. Inför Nidhogg 2 hade jag börjat experimentera med benanimeringsprogram i 2D, som gör att du självständigt kan animera separata kroppsdelar istället för att rita om hela karaktärsmodellen.

– Det här gör det oändligt mycket lättare att kombinera saker som fäktarnas fotarbete, olika kroppsställningar och vapentyper. Det kändes dumt att slösa bort all den här potentialen på pixliga streckgubbar, så istället för minimalism varför inte prova maximalism? Animerade ansikten, häftiga dräkter och frisyrer, livliga miljöer. Floddörrarna hade öppnats och Nighogg 2:s visuella stil var född.

Nidhogg 2 släpps den 15 augusti på Steam och kostar 12 euro och 74 cent fram till lanseringen. Därefter höjs priset till det ordinarie 15 euro.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar