facebook_pixel
Merparten av Mass Effect: Andromeda utvecklades under 18 månader

Merparten av Mass Effect: Andromeda utvecklades under 18 månader

Mass Effect 3, avslutningen på Biowares ursprungliga rollspelstrilogi, släpptes i början av 2012. Direkt efteråt såddes de första fröna för Mass Effect: Andromeda, och trots att spelet varit under utveckling i över fem år rapporterar Kotaku att merparten av det slutliga spelet tog form först under de sista 18 månaderna.

Svårigheterna var många. Först och främst visade det sig att den Dice-utveklade grafikmotorn Frostbyte (som numera används i stort sett alla förstapartsspel av Electronic Arts) var svår att jobba med (en av Bioware-utveklarna beskriver den som “en formel 1-bil som är värdelös på alla ställen förutom en racingbana”).

Den ursprungliga regissören Casey Hudson lämnade teamet mitt under utvecklingen, vilket lämnade stora spår. De ursprungliga planerna på hundratals procedurellt genererade världar (“No Man’s Sky med Bioware-grafik och story”) kom av sig, vilket också berodde på bristfälliga och inkonsekventa utvecklingsverktyg.

Mac Walters anslöt teamet för att få ordning på spelet och enligt “nästan alla” utvecklare Kotaku pratade med så skapades Mass Effect: Andromeda till största delen mellan slutet av 2015 och mars 2017. Man utvecklade delar av spelet, buggtestade och godkände dem, bara för att se spelet “falla isär bakom våra ryggar”.

Själv gillade jag ju Mass Effect: Andromeda ganska rejält (recension) men det var ändå uppenbart att spelet hade mängder av problem som borde ha kunnat undvikas. Mass Effect-serien må numera ha “lagts på is” men arbetet med att lappa ihop Mass Effect: Andromeda fortsätter och inom kort väntar en ny stor patch.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar