facebook_pixel
Det här önskar vi oss i Red Dead Redemption 2

Det här önskar vi oss i Red Dead Redemption 2

Vi har sett trailern och de första bilderna. Men vi vet knappt något om innehållet. Så här kommer det se ut, om vi själva får välja.

Av PC Gamer-redaktionen

Red Dead Redemption 2 är äntligen på gång, och medan det sakta men säkert avtäcks av Rockstar (kolla in de första bilderna, samt det nya releasedatumet, här) är det ett bra tillfälle att diskutera vad vi faktiskt hoppas att spelet ska erbjuda oss. Ta en titt, partner!

 

En pc-version

Det här önskemålet är kanske lite väl självklart, men det tål ändå att påpekas att Red Dead Redemption, till skillnad från Rockstars andra populära sandlådeserie, aldrig galopperade upp på våra skrivbord. Vi vet att Rockstar kan göra pc-spel, även om de ofta släpps lite senare än till konsoler, så det vore förbluffande och minst sagt upprörande om inte Red Dead Redemption 2 hoppade ombord på pc-tåget.

För närvarande har Red Dead Redemption 2 bara utannonserats till Xbox One och Playstation 4, med ett releasefönster som försenats från hösten 2017 till våren 2018. Det här betyder förstås inte att det aldrig kommer släppas till pc. Vi hoppas bara att väntan inte blir alltför lång. Till skillnad från i fallet med ett visst annat spel…

En pc-version av ettan också, förresten

När vi ändå är inne på ämnet: hur fint vore det inte om Red Dead Redemption i sig släpptes till pc parallellt med uppföljaren (eller föregångaren, eller vad tvåan nu ska föreställa)? Bättre sent än aldrig, och remastrade versioner av spel är en het trend på pc just nu, så det här är inte en helt orimlig tanke. Även om Red Dead Redemption var tillräckligt bra för att på egen hand motivera ett konsolköp trånar vi fortfarande efter den dag då vi kan spela det på våra betydligt biffigare datorer istället.

Tågrån och andra online-kupper

Vilda västern har inga stora, avancerade komplex att råna, men i gengäld finns det gott om tåg. Tänk dig hur spännande det vore att planera ett tågrån tillsammans med ett gäng kompisar. Sub-team A rider längs vagnarna och prickar vakter från hästryggen. Sub-team B har stationerats långt framför tåget, redo att sabotera rälsen.

Det finns en enorm potential i online-kupper av det här slaget. Det finns banker att råna, rivaliserande gäng att attackera och åtskilliga andra möjligheter för kreativ co-op. Byt ut avancerad inbrottsutrustning mot dynamit, samt motorcyklar mot hästar, och låt oss kanalisera vår inre Jesse James.

Online-gömställen för våra gäng

GTA Online har glänsande, vidsträckta lägenheter i skyskrapor, men i Red Dead Redemption 2 föreställer vi oss inte att vi kommer bli stenrika brottspampar som vältrar sig i vilda västerns version av lyx.

Det vore dock underbart med ett litet rangligt gömställe på behörigt avstånd från närmaste stad, kanske placerat i en klyfta, uppe bland kullarna, eller på andra sidan gränsen (om vi antar att det kommer finnas landsgränser även i tvåan). Fyll ert kyffe med vapen, ammunition och de snabbaste hästar ni har, använd det för att planera ert nästa rån, och försvara det från upprörda rättsskipare när kuppen går åt skogen.

Betydligt fler random encounters

En av Red Dead Redemptions mest iögonfallande features var dess random encounters – små blandade story-händelser som ägde rum utan förvarning, över hela kartan. Ibland kunde till exempel ett rövarband rida genom staden med en stackars krake släpande i ett rep bakom dem. Det var upp till dig att antingen jaga dem och befria deras fånge, eller ignorera det hela – utan att straffas för det. I ett annat scenario träffade man på en man som gick längs vägen med en motsträvig åsna i släptåg. Du kunde skjuta repet för att låta åsnan löpa fritt (jagad av sin ägare), eller skjuta åsnan och höra mannen skrika ”You break, you buy!” innan han gick till attack.

Men de bästa av spelets random encounters var de som inte involverade spelaren på samma sätt. Vi kommer aldrig glömma tillfället då vi snubblade över en person som satt och sörjde vid ett lik i snön uppe i norr. Efter att ha snyftat i säkert en minut drar hen sitt vapen och begår självmord. Det är ett kraftfullt, sorgligt ögonblick som inte har något alls att göra med John Marstons story, men ändå gör att världen omkring honom känns mer som en verklig plats, med verkliga problem.

Vi skulle bli förvånade om Red Dead Redemption 2 inte låter dessa små mini-berättelser göra comeback, men den här gången skulle vi vilja se fler av dem – om än inte nödvändigtvis oftare. I slutet av Red Dead Redemption hade vissa random encounters börjat repeteras. Med ett bredare utbud och större fokus på världsbygge via berättande skulle Red Dead Redemption 2:s random encounters kunna bidra till en ännu mer trovärdig upplevelse.

En spelbar kvinnlig karaktär

Vi vet ännu inte om Red Dead Redemption 2 kommer ha flera spelbara karaktärer i singleplayer, à la Grand Theft Auto V. Men man kan inte ens skumma vilda västerns historia utan att stöta på en hel drös skjutglada, bankrånande anti-hjältinnor. Annie Oakley, Calamity Jane, Belle Starr, Pearl Hart och  Laura ”Della Rose” Bullion, som rånade tåg tillsammans med Butch Cassidy och hans Wild Bunch – et cetera, et cetera.

De amerikanska gränsmarkerna representerade en ny sorts frihet för kvinnor, som vanligtvis inte fanns tillgänglig i stora städer. Många av dem blev markägare, affärskvinnor, politiker och – i fallet ”Stagecoach Mary” Fields – brevbärare (närmare bestämt den första svarta kvinna som anlitades av amerikanska posten, vid 60 års ålder). Självklart blev många kvinnor också brottslingar som ägnade sig åt att stjäla boskap, råna banker och bränna hemma. Det vore en uppfriskande upplevelse att få kliva in i deras stövlar.

Fler möjligheter att skräddarsy sin karaktär

Red Dead Redemptions singleplayer hade John Marston ett drygt dussin dräkter som man kunde låsa upp. I tvåan skulle vi hemskt gärna se en fullskalig cowboy-maskerad istället. Att kunna mixa och matcha stövlar, byxor, rockar, hattar, bandanas och andra accessoarer skulle låta varje spelare sätta sitt eget avtryck på sin hjälte. Ge oss gärna möjligheten att dekorera våra älskade karaktärer med olika skägg, mustascher, frisyrer och ärr också.

Självklart hoppas vi på det här i multiplayer också: en avatar som går att skräddarsy in i minsta detalj, så att man verkligen står ut från flocken.

Editorn från GTA V

En av de trevligaste överraskningarna när GTA V till slut dök upp på pc var editorn, som lät oss spela in gameplay-sekvenser, ta grymma screenshots, flytta runt kameran i 3D-världen, redigera materialet man ”filmat”, lägga till effekter, och dela resultatet. Editorn är en aning klumpig att använda, men har resulterat i tonvis av trivsamma kortfilmer. Att föra över den till Red Dead Redemption 2 skulle låta spelarna skapa sina egna westerns, skryta med sina bästa dueller och kupper, och spänna sina kreativa muskler som aldrig förr.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar