facebook_pixel
Så här gjordes Starcraft

Så här gjordes Starcraft

För lite mer än en månad sedan avslöjades slutligen Starcraft: Remastered efter månader av ihärdiga rykten. Spelet släpps någon gång i sommar och kommer utöver moderniserad grafik, mellansekvenser i 1080p, nytt ljud och nya onlinefunktioner vara precis samma spel som släpptes 1998.

Faktum är att Starcraft: Remastered är fullständigt kompatibelt med både gamla Starcraft och dess expansion Brood War, och man kan möta varandra online oavsett vilken version man använder. Starcraft och Brood War har också gått och blivit helt gratis, och har till på köpet förärats med sin första uppdatering på åtta år.

Nu har Blizzard lagt upp ett jättelångt blogginlägg som handlar om utvecklingen var originalspelet. Ni hittar det här och vi får bland annat reda på att de ursprungliga designfilosofin för spelets raser var att “slänga skit på väggen och se vad som fastnade”, utöver vissa grundläggande drag som slogs fast redan i början.

Vi får också reda på att den unika “Blizzard-stilen” föddes ur en teknisk begränsning á 15 färger per karaktärsmodell, vilket resulterade i att de blev bredare, tjockare och mer överdrivna så att de skulle stå ut bland den ofta realismbetonade designfilosofin som rådde bland pc-spel på den tiden.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar