facebook_pixel
Impact Winter

Impact Winter

Överlevnadssimulatorer och resurssamlande är skåpmat vid det här laget, så nya spel bör komma med något nytt. Impact Winter bjuder därför på snö.

Alla har vi våra problem. Jobbet kanske tär på dig, ditt förhållande knakar, du kämpar för att få råd till hyra och mat. Än så länge är det dock få av oss vars lista av problem innefattar att överleva i ett förfruset ödesland efter att en asteroid slår ner i Nordamerika, dödar merparten av världens befolkning och täcker jorden i en evig snöstorm.

Så är dock icke fallet i Impact Winter, vilket hämtar sin titel från en hypotetisk istid som förutspås efter just ett sådant nedslag. I efterdyningarna har fem personer lyckats överleva den oändliga kölden tillräckligt länge för att finna varandra i en kyrka. En av dessa är Jacob, en medelålders man som förlorat sin familj och nu är ledaren för den här lilla gruppen. Om 30 dagar kommer hjälp och det är Jacobs jobb att hålla sig själv och sina kamrater levande tills dess genom att ge sig ut i världen för att samla mat, bränsle och andra värdefulla saker.

Som Jacob rör du dig genom den numera snötäckta staden Nelson. Övergivna bilar och hus kan länsas för att roffa åt sig värdefulla saker och utföra uppdrag som låter dig levla upp, vilket i sin tur förkortar tiden tills räddningen kommer. Dina kamrater stannar hemma och hjälper på sätt som matchar deras unika talanger genom att crafta saker med grejerna du plockar på dig.

Läs också: Så bra är Prey

I korthet:

Vad är det?

Överlevnadssimulator i en evig snöstorm

Utvecklare

Mojo Bones

Utgivare

Bandai Namco

Webb

www.impact-winter.com/en/

Cirkapris

159:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8 GB, 8 GB RAM

Kolla även in

The Flame in the Flood (85%)

Här finns alla färgnyanser mellan krita och äggskal.

Dina kamrater verkar dock inte jättesugna på att överleva apokalypsen. De är nämligen oförmögna att göra något på egen hand. Tänk dig att du spelar The Sims, fast utan omnipotensen. Här har jag fyllt förråden, släpat enorma dunkar bensin flera kilometer och så fort jag lämnar basen bombarderas jag ändå med meddelanden. Christophe är hungrig! Blane är trött! Maggie är kall! Vore det helt omöjligt att ta en tupplur eller hämta lite ved från förrådet själva? Jag är en smula upptagen här i snöhelvetet, nämligen.

Merparten av spelupplevelsen består av att springa mellan kyrkan och olika ruiner för att fylla på förråden eller hämta någon beståndsdel till ett nytt crafting-projekt. Det innebär i praktiken ett ständigt hattande fram och tillbaka genom ett formlöst, pappersvitt landskap i flera timmar. Gränsen för hur länge det känns stimulerande nås ganska kvickt.

Detta hjälps inte av spelet lider av en mängd buggar. Inledningsvis rör det sig om relativt små problem, som att jag ibland fastnar i terrängen eller att knappkommandon slutar funka, men några timmar in stöter jag på bekymmer som verkligen förtar upplevelsen. Fönster poppar upp när man redan har ett annat öppet och ibland räknas inte uppdrag som avklarade trots att jag slutfört dem. Värst var dock när mina förråd tömdes helt bara sekunder efter att jag fyllt på dem. När det skedde för andra gången var mitt tålamod slut.

Problemen hopar sig runt Impact Winter och gör spelet till en mestadels försumbar upplevelse trots att potentialen ruvar under ytan. De 30 dagarna känns betydligt längre än de borde när de spenderas i en amorf, generisk apokalyps med knakiga leder.

Läs också: De bästa grafikkorten just nu

Impact Winter Reviewed by - .
2.9

Utslag

58
58
Inte ens den riktiga undergången lär vara så här enformig och besudlad med trasig teknik.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar