facebook_pixel
Julian Gollop söker budget till andlig XCOM-uppföljare

Julian Gollop söker budget till andlig XCOM-uppföljare

XCOM och XCOM 2 är två av mina absoluta favoritspel från de senaste fem åren. De taktiska striderna var briljanta och fick en väldigt unik tyngd tack vara inkluderandet av permanent död för spelarens soldater i speldesignen. Utöver en del tekniska svårigheter ser jag väldigt få problem med XCOM 2 överhuvudtaget, men alla verkar inte vara riktig lika nöjda med Firaxis arbete.

Julian Golllop, skaparen av det ursprungliga Xcom: Ufo Defense från 1994, är fast besluten att ta genren och konceptet till en ny nivå. En Fig-kampanj för Phoenix Point är igång nu och kommer fortsätta under 42 dagar framöver, till den 8 juni (ja, det är den 8 juni om 42 dagar, galet jag vet). I skrivande stund har man skrapat ihop 291 072 dollar, 58 procent av det totala målet på 500 000 dollar.

Phoenix Point utspelas på jorden år 2057. Pandoraviruset har lamslagit planeten och de kvarvarande människorna bor i isolerade mikrosamhällen. Pandorarviruset blandar dna från flera olika raser och skapar fiender som utvecklas dynamiskt för att möta spelarens vanligaste taktiker. Phoenix Point skryter också med betydligt större varelser än vad vi tidigare sett i Xcom-spelen, vilket lär resultera i unika och fräscha utmaningar.

För 30 dollar säkrar man ett nedladdningsbart exemplar av Phoenix Point när det släpps någon gång under det fjärde kvartalet 2018 (om allt går vägen med finansieringen och utvecklingen, det vill säga). Här är Fig-trailern för Phoenix Point.

Phoenix Point Fig Movie

The Phoenix Point crowdfunding campaign is now open to the public on Fig.co https://www.fig.co/campaigns/phoenix-point

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar