facebook_pixel
Rain World

Rain World

Oförlåtande, brutalt, enerverande, dötrist och alldeles, alldeles underbart – ibland.

Efter en timme med Rain World älskar jag det. Jag tar mina första, försiktiga steg som den kattlika varelsen Slugcat i en hänsynslös värld. Här fanns tidigare en civilisation men nu återstår bara rostiga ruiner vari en brutal näringskedja med hungriga rovdjur och samlarstammar slåss för överlevnad.

Som en liten slugcat är man ett lätt byte så det gäller att hålla sig undan hungriga munnar. Varelsernas beteende och rörelsemönster är oskriptade vilket gör det omöjligt att förutse när faran är nära och även skapa några unika ögonblick. Ibland kan ett rum vara helt tomt, bara för att nästa gång innehålla tre reptiler som slåss om ett byte.

Efter tre timmar med Rain World börjar jag avsky det. Efter att ha dött dussintals gånger i mina försök att utforska och lista ut hur jag ska ta mig vidare börjar världens oförutsägbara natur gå från fascinerande till frustrerande. Inte ens när jag beväpnar mig med spjut eller sten kan jag göra något värdigt motstånd, så nästan varje möte leder till döden.

Lyckas jag undvika de hungriga bestarna så hinner jag sällan samla på mig tillräckligt med mat för att kunna gå i ide, vilket man måste göra med jämna mellanrum innan det börjar regna. Regnet är en benkrossande kaskad som förintar allt som inte befinner sig i skyddsrum, så innan det sker måste man äta sig mätt och sedan finna ett av de sällsynta gömställena innan stormen kommer. Sömn höjer även ens karma vilket ger tillgång till nya världsdelar, och varje gång du dör förlorar du karma. Med tanke på hur lätt det är att dö, samt hur sällsynt mat är, blir spelet därför mer frustrerande än det behövde vara.

 

Läs också: De 10 största spelbesvikelserna någonsin

I korthet:

Vad är det?

Brutalt svårt överlevnadsäventyr med en gullig kattvarelse och många dödliga rovdjur

Utvecklare

Videocult

Utgivare

Adult Swim Games

Webb

rainworldgame.com

Cirkapris

159 kr

Pegi

Ej klassificerat

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Kolla även in

Lone Survivor

Kissen har tipptopp balans men kontrolleras ibland en smula bångstyrigt.

Efter fem timmar med Rain World börjar jag dock förstå och uppskatta det. Jag inser att det inte är något Metroidvania-äventyr och jag slutar bry mig om att utforska alla hörn av kartan. Istället rör jag mig ständigt framåt, äter allt jag kan roffa åt mig och sover så fort jag får chans.

För så levande som världen är finns det få anledningar att se mer av den. Det finns inga power-ups eller gömda skatter att upptäcka. Allt som spelar roll är överlevnad och att fortsätta framåt. Det här kommuniceras dåligt, spelet har för vana att lämna en helt själv med det mesta, men jag tror inte att den här luddigheten är till dess fördel. Hur uppenbart det än låter så blir spelet blir mycket bättre när man faktiskt förstår hur det är meningen att spelas.

Efter ytterligare några timmar gillar jag Rain World igen. På många sätt är det unikt och oerhört fascinerande, något som inte liknar något annat spel i överlevnadsgenren. Jag vill rekommendera det, jag vill prata om alla ögonblick som bara jag fick se och jag vill höra om vad andra spelare har upplevt. Dess hängivenhet till att vara vagt och oförlåtande gör det dock onödigt orättvist, och jag önskar att jag faktiskt fick chansen att leva i dess värld istället för att bara överleva den.

Läs också: Alla Mass Effect-trilogins följeslagare, rangordnade från sämst till bäst

Rain World Reviewed by - .
3.7

Utslag

74
74
Ett annorlunda och visuellt fenomenalt överlevnadsspel som är för svårbegripligt för sitt eget bästa.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar