facebook_pixel
60 fps blir en våt dröm i Mass Effect: Andromeda

60 fps blir en våt dröm i Mass Effect: Andromeda

Har du en rejäl gamingrigg med ett nyköpt, mastigt grafikkort och en 1440p-skärm för att göra spelen så visuellt inbjudande som möjligt? Då önskar jag dig lycka till med att få de gyllene 60 bildrutorna per sekund när du drar igång Mass Effect: Andromeda om några veckor. Spelet verkar nämligen vara extremt krävande, vilket har blivit extra tydligt nu när det på EA:s egna hemsida har framkommit att de rekommenderade systemkraven (som vi skrev om här) bara kommer ge dig 30 futtiga bildrutor per sekund i 1080p-upplösning.

Detta gäller för “High”-inställningarna i spelet, om du har ett GTX 1060-kort, en 4790 i7-processor och 16 GB RAM. För att få någorlunda acceptabel framerate i högre upplösning än 1080p, behöver du alltså ha en dator med toppmoderna specs och ändå vara redo att sänka både det ena och det tredje när det gäller spelets grafik. Om du glömmer allt som har med Anti-Aliasing, Ambient Occlusion och “Ultra-skuggor” att göra, har du en större chans att komma upp i en bättre bilduppdateringshastighet även i lite högre upplösningar.

Mass Effect: Andromeda drivs av Frostbite 3-motorn precis som Battlefield 1, vilket borde betyda att de båda spelen är ungefär lika krävande rent prestandamässigt. Därför är det märkligt att de rekommenderade inställningarna för Andromeda inte förväntas ge bättre resultat än vad som framgår av denna länk. Den 23 mars kommer vi själva kunna ta reda på vilka grafikinställningar vi behöver pilla med för att spelet ska flyta på så bra som möjligt utan att det grafiska ser ut som i – jag ryser av bara tanken – konsolversionen.

Klarar din burk av att lira Mass Effect: Andromeda?

Om skribenten

Profilbild

Glad gamer med smak för action och äventyr, men älskar även storytunga titlar där ett bitterljuvt slut är grädden på moset. Uppväxt med konsoler, men tog år 2014 steget in i PC-världen där de magiska 60 FPS väntade.

Liknande artiklar