facebook_pixel
Uttryck dig själv med Mass Effect: Andromedas nya dialogsystem

Uttryck dig själv med Mass Effect: Andromedas nya dialogsystem

Paragon/Renegade-systemet är ett Mass Effect-minne blott. I en intervju säger creative director Mac Walters att Shepard var skälet till varför Bioware beslutade att förnya dialogsystemet.

– Orsaken till varför det är borta är för att det kändes Shepard, väldigt bundet till karaktären, så om vi inte skulle ha Shepard som protagonist var det inte rimligt att ha kvar systemet. Vad vi har nu bygger mer på att hålla med och att vara oense. Anledningen till varför jag gillar det är att i trilogin var det typ “Jag ska spela Paragon”, och därefter visste du precis hur du skulle rikta stickan i varje konversation. Du tänker inte på det då du väljer Paragon varje gång.

Walters säger att den nya inriktningen, att hålla med eller vara oense om, förändras efter omständigheterna och den karaktär du talar med och därför tvingas du vara mer engagerad i samtalen. Rent konkret kommer spelarna ha fyra tonlägen i konversationerna vilket ska bädda för något mer uttrycksfullt.

– Jag tror att det blir en återgång till en mer rollspelskänsla som handlar mindre om “Vill jag vara snäll eller elak” och mer om “Hur vill jag uttrycka mig själv”.

Mass Effect: Andromeda släpps den 23 mars men är du Origin Access-medlem kan du tjuvstarta de tio första timmarna från och med den 16 mars.

 

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar