facebook_pixel
The Hunter: Call of the Wild

The Hunter: Call of the Wild

En promenadseger för Expansive Worlds?

En av de klyschor jag hatar inom speljournalistiken är ”Det här spelet får 60%, men efter patchen om en månad är det värt minst 75%”. Därför darrar jag lite på hand när jag ska beskriva The Hunter: Call of the Wild.

Mitt första intryck är gott. Jag släntrar omkring i skogen, någonstans i Centraleuropa eller nordvästra USA och bara njuter av ljuset, ljuden, den storslagna naturen och de enstaka djur jag stöter på och jagar. Jag har spelat The Hunter (numera The Hunter Classic) sedan 2009, och CotW är exakt det jag ville ha: en uppdaterad version av samma härliga skogspromenadsimulator med inslag av vapenfetischism.

Atmosfären är oslagbar – den procedurgenererade skogen ser verkligen ut som en riktig skog! Den låter som en också, tack vare ett fantastiskt ljudsystem som tar hänsyn till detaljer som var du är, vart vinden blåser och vilket håll du tittar åt. Vill du verkligen omslutas av denna underbara vildmark så kan du stänga av de blinkande spår-ikoner och andra hjälpmedel spelet erbjuder och leta byten helt på egen hand. Och när solen silas ner mellan trädstammarna och duvorna kuttrar i lövverket är det en spelvärld du verkligen vill dröja dig kvar i.

I korthet:

Vad är det?

Uppföljaren till den enda bra jaktsimulator som gjorts

Utvecklare

Expansive Worlds

Utgivare

Avalanche Studios

Webb

thehunter.com

Cirkapris

300:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i5-6600K 3,5 GHz,GeForce GTX 1070 16 MB, 16 GB RAM

Kolla även in

The Hunter Classic

Det perfekta skottet, rakt i hjärtat, minimerar lidandet och maximerar din poäng.

Det inkonsekventa nivåsystemet är tyvärr inte lika underbart. Att de olika doftsprayerna och lockropen har olika nivåkrav är obegripligt. Varför måste jag spela mig upp tio nivåer innan jag kan kalla på en hjort jag hittar ett par hundra meter från min startposition? Räkna dessutom med att tillbringa minst ett par dagar ute i skogen innan du får tillgång till något annat än det klenaste av skjutjärn.

Det största problemet är dock det buggiga gränssnittet. Ibland försvinner kikarsiktet, ibland flyttas saker från din ryggsäck magiskt tillbaka till lådan vid jaktbutiken. Denna butik har av någon anledning en helt separat inventory-skärm, som nätt och jämnt fungerar och som inte liknar den du använder ute i skogen (!). Ibland hittar du uppenbart felaktiga spår, och alla flyende djur genererar en ström av små bajshögar när de flyr genom buskagen. Det här måste Expansive Worlds ha sett innan release, men de har inte bemödat sig med att fixa det.

Det är möjligt att vissa av dessa brister redan är åtgärdade när du läser detta. Men att släppa ett spel där gränssnittet inte ens fungerar ordentligt är inte acceptabelt, hur härlig och vacker resten av upplevelsen än är. Det är ett jävla oskick, rent ut sagt. Så även om jag inte kan sluta ströva runt i vildmarken, leta utsiktsplatser, spåra djur och samla XP, så kan jag inte ge The Hunter: CotW det betyg det borde ha. Det gör nästan fysiskt ont att säga det, men det här kommer att vara mycket bättre om ett halvår.

 

Du kan bygga torn, om du samlat ihop tillräckligt med spelstålar.
The Hunter: Call of the Wild Reviewed by - .
3.5

Utslag

70
70
Inlevelsefull, underskön och lagom realistisk jaktsimulator med rejäla barnsjukdomar.

Om skribenten

Liknande artiklar