facebook_pixel
Tänk om … Dead Space 3 hade varit ett skräckspel?

Tänk om … Dead Space 3 hade varit ett skräckspel?

Dead Space är ett öppet sår i mitt spelliv. Jag älskar (älskar!) originalet från 2008. Det, tillsammans med Mirror’s Edge markerade en modig ny väg för EA, men redan i Dead Space 2 hade Visceral Games lämnat större delen av skräcken bakom sig. Och Dead Space 3 vill jag inte ens prata om … men det är precis vad vi ska göra.

Eller åtminstone spelet Dead Space 3 kunde ha blivit. I en Youtube-intervju med Eurogamer berättar spelets creative director, Ben Wanat, att teamet hade en helt annan vision för nästa Dead Space. De här survival horror-mardrömmarna käkades dock upp av EA som hade actiondrömmar. Vi hade då troligtvis fått en co-op-kampanj vikt åt att utforska Isaacs psykotiska inre utan några som helst mikrotransaktioner.

Det gör mig ont att det (med stor sannolikhet) sista Dead Space kunde ha blivit något annat, men vetskapen att det inte var teamet som tappade det är åtminstone ett plåster på det öppna såret. Sedan Dead Space 3 har Visceral gjort Battlefield Hardline och jobbar nu hårt med ett Star Wars-spel bestående av Uncharted-dna.

Men kika på hela intervjun. Även om det gör ont är den väl värd din tid.

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar