facebook_pixel
Pillars of Eternity 2-kampanjen är över

Pillars of Eternity 2-kampanjen är över

Vi älskade Pillars of Eternity här på PC Gamer, och gav det ett skyhögt betyg. Uppenbarligen är det många som håller med, för suget efter en uppföljare är stort. Så stort att kampanjen för Pillars of Eternity 2: Deadfire lyckades dra in ungefär 4.4 miljoner dollar, ungefär en halv miljon mer än första spelet. I svenska kronor blir det över 39 miljoner. Det är himla mycket, även om fansen nog lär bli besvikna över att kampanjen var så snubblande nära att nå ett intressant stretch goal i form av förmågan att anställa och hantera en skeppsbesättning. Nu kanske vi får se något liknande ändå, förstås. Obsidian bör inte ha så svårt att dra in någon extra krona under utvecklingstiden, trots allt.

Med tanke på vilka storverk Obsidian gjorde med första spelet så är det förståeligt om förväntningarna svävar iväg. Så länge de fortsätter med sitt fascinerande världsbygge så bör det bli något att se fram emot. Bara möjligheten att få se hur alla ens val påverkat världen sedan händelserna i första spelet gör det spännande. Den som är nyfiken på vilka stretch goals som nåtts, och som ännu inte läst den gedigna spelpitchen på Fig kan klicka här.

Nu är det bara själva spelutvecklingen kvar. En baggis?

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar