facebook_pixel
En uppdatering om arbetet med Mount & Blade 2: Bannerlord

En uppdatering om arbetet med Mount & Blade 2: Bannerlord

Under fjolårssommarens E3-mässa fick vi en rejält imponerande titt på Taleworlds kommande medeltida onlinespel Mount & Blade 2: Bannerlord. Två arméer slogs mot varandra, den ena försvarade sin fästning medan den andra försökte bryta sig in, och utöver en del klassiskt “speljank” såg det hela väldigt lovande ut.

Sedan dess har Taleworlds varit väldigt tystlåtna. Så tystlåtna att fansen blev lite oroliga där kring juletider, vilket gjorde att community managern Frank Elliott (även känd som Captain Lust) erbjöd sig att svara på de brännande frågor fansen satt på. Ni hittar hela tråden här, men ett axplock av den mesta intressanta informationen är som följer.

–  Det här är tyvärr inte den rätta tidpunkten (eller rätta plattformen) att diskutera ej avslöjade aspekter kring dessa features, svarade Elliott på en fråga som handlade om karaktärernas utlovade åldrande och permanenta dödlighet.

–  Ingenting kan garanteras, och även om vi försöker undvika det kan allt ändras fullständigt eller tas bort helt och hållet: sådan är spelutvecklingsprocessen. Men vi har verkligen ansträngt oss för att se till att varje feature vi nämnt blir antingen delvis eller helt implementerad i spelet med en mycket hög säkerhetsgrad.

– V pratar inte om saker utan eftertanke, och permanent död för karaktärer är fortfarande en sak som ni kan förvänta er att se i spelet. Det har inte ändrats.

Elliott säger också att externa speltester än så länge inte ägt rum (“de som säger annorlunda är antingen dåligt informerade eller lögnare!”) och han tonade också ner betydelsen av att en nyckelperson lämnat teamet (“vår huvudsakliga programmera för spelmotorn flyttade till ett annat företag för ungefär ett år sedan, men det är inte en sak som kan förhindra spelet från att bli klart”).

Vi får också reda på att karaktärernas nuvarande animationer inte är slutgiltiga och att multiplayer och singleplayer använder samma utrustningstyper. Permanent död är också för tillfället inte möjligt att stänga av och spelet innehåller inte heller några stamina-baserade system, och troligtvis ej heller en co-op-kampanj (“nästan omöjligt utan att begränsa vad spelmotorn har att erbjuda”).

Elliott avslutar med att säga att han “inte kan diskutera datum överhuvudtaget” så det verkar onekligen som att spelet ligger en bra bit in i framtiden.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar