facebook_pixel
World of Tanks invaderar Skandinaviens största stridsvagnsmuseum

World of Tanks invaderar Skandinaviens största stridsvagnsmuseum

Knappt 20 minuters restid från min hemstad Mariefred, i grannbyn Strängnäs, ligger Arsenalen: en stor hangar som sedan 2011 har varit hemmet för svenska stridsvagnar och deras historia. Detta är Skandinaviens största stridsvagnsmuseum, med 25 000 besökare varje år. Det här är imponerande siffror med tanke på att vi inte varit i krig på över 200 år, och därmed inte har någon intressant historia att berätta.

Eller?

Jag är här idag för att se Wargaming visa upp de svenska stridsvagnar som ska rullas ut i ultrasuccén World of Tanks. I ett samarbete med Arsenalen har Wargaming lyckats designa de svenska fordonen på ett realistiskt vis för att kunna implementera dem i ett av världens hetaste onlinespel.

Efter en kort presentation av de svenska stridsvagnarna frågar jag Artiom Muraska, pressansvarig för Wargamings Europadivision, varför World of Tanks blivit en sån succé.

– Det är en intressant fråga. När vi introducerade World of Tanks visste vi att de flesta spelade uppdragsbaserade titlar. Vad vi istället sa var: ”sluta göra uppdrag, börja kämpa mot varandra!” Detta har varit vårt motto från början och det var enkelt för spelarna att ta till sig det.

Vad är det som gör att folk fortsätter spela World of Tanks sex år efter att det först lanserades?

– Hela grundidén och spelbarheten i World of Tanks är väldigt simpel. Dessutom finns det många efterkrigsländer som är väldigt intresserade av spelet – som Tyskland, Ryssland och övriga delar av Östeuropa, som har ett starkt arv efter tidigare krig. Stridsvagnar betyder mer för dessa människor eftersom det är en så stor del av deras historia. Det finns många i Polen och Tjeckien som spelar på grund av att deras förfäder var i krig, medan människor i väst mest ser World of Tanks som ett roligt actionspel.

Så varför väljer ni att introducera svenska stridsvagnar i spelet, när vi inte har varit i krig på samma sätt som övriga Europa?

– Det är det mest intressanta! Sverige har varit en väldigt neutral nation, men samtidigt en väldigt stark sådan. Att vara neutral betyder inte att man inte har något försvar eller stridsvagnar. Sverige har alltid varit beredd att försvara sig ifall någon skulle anfalla, vilket är speciellt tydligt med stridsvagnsindustrin i landet.

– När vi tittade på materialet från början upptäckte vi en hel del grymma fordon. Framför allt med de nya Tank Destroyers, som har speciella begränsningar och annorlunda spelbarhet. Vi har åtta nationer i World of Tanks, men trots att spelet redan innehåller 400 fordon så lyckas de svenska stridsvagnarna ändå tillföra något nytt som inte har funnits i spelet tidigare. Framför allt är det Tank Destroyers som särskiljer sig från alla andra fordon.

– Vi vet att de nya stridsvagnarna inte kommer tilltala alla, utan de kommer kräva en hel del färdighet från spelaren för att kunna bemästras.

Varför tror du att World of Tanks är er största succé, och inte Warplanes eller Warships?

– Till att börja med så släpptes Tanks först, men å andra sidan är det svårt att jämföra de tre spelen eftersom Warships till exempel erbjuder ett mer långsamt tempo. Det är en mer nischad setting, vilket även gäller Warplanes. Dessa spel har en speciell miljö och riktar sig till en viss publik, medan World of Tanks är mer lättillgängligt och därmed tilltalar fler spelare.

Har ni någonsin lekt med tanken att kombinera alla tre spel till en massiv krigssimulator?

– Vi vet att många andra företag skulle ha slagit ihop dessa titlar och gjort ett gemensamt spel, men vi på Wargaming vill att World of Tanks ska vara just World of Tanks, separat från Warships och Warplanes. Det kan vara en idé att göra ett gemensamt spel i framtiden, men för tillfället har vi inga sådana planer.

På tal om framtiden: har ni planer på en uppföljare till World of Tanks?

– Det går många rykten, men för tillfället är vi helt engagerade i World of Tanks. Om vi började fokusera på en uppföljare, skulle det inte finnas någon poäng med att investera så mycket tid, arbete och pengar i originalspelet som vi gör. Givetvis ser vi på olika möjligheter, men än så länge har vi ingenting officiellt att utannonsera.

Kan spelare förvänta sig fler uppdateringar såsom den med svenska stridsvagnar?

– Om vi hittar något som skulle introducera något lika nytt och unikt, och efterfrågan skulle bli stor kring något specifikt, skulle vi givetvis bli intresserade av att lägga till nya saker i spelet.

Vad är den största förändringen du har sett i World of Tanks från dess premiär fram till nu?

– Vi har hållit spelet igång i Europa i fem år nu, och när jag tittar på tidiga videor från spelet kan jag se en enorm förbättring rent grafiskt. Även fordonen har blivit uppdaterade och känns mycket bättre att köra än i början. Rörelsemekaniken har förändrats en hel del sedan spelet släpptes. Sedan har vi så klart lagt till fler nationer än vad som fanns i början, allra senast Sverige. World of Tanks har förändrats mycket och det fortsätter att förändras hela tiden.

Planerar ni att lägga till dynamiskt väder på de olika banorna i spelet?

– Vi har självklart funderat på detta, men vad skulle det göra för nytta i grund och botten? Visst skulle spelet bli mer verklighetstroget om man fick regn i ansiktet, men då skulle sikten plötsligt försämras och spelarna skulle inte se någonting. Vi lägger hellre fokus på att förbättra grafiken i spelet överlag, än att lägga till effekter som troligtvis skulle göra spelet mindre roligt att spela. World of Tanks handlar framför allt om att ha kul!

Sidor: 1 2 3

Om skribenten

Profilbild

Glad gamer med smak för action och äventyr, men älskar även storytunga titlar där ett bitterljuvt slut är grädden på moset. Uppväxt med konsoler, men tog år 2014 steget in i PC-världen där de magiska 60 FPS väntade.

Liknande artiklar