facebook_pixel
Så skapades det nya Doom

Så skapades det nya Doom

Danny O’Dwyer tycker att något är fel med modern spelmedia. I alla fall bland de absolut största aktörerna, såsom Gamespot, där Danny jobbade fram till den 9 september i år. Alla som följt Gamespot den senaste tiden vet att de mer och mer tappat sitt fokus, och numera inkluderar övrig popkultur i sin bevakning för att kunna tilltala en större publik.

Danny bryr sig bara om spel, och vill bevaka dem på en djupare nivå. Därför grundade han Noclip, en Youtube-kanal helt och hållet finansierad via Patreon, av spelare som du och jag. Danny gör dokumentärer om spel, den allra första handlade om Rocket League, och nu finns alla tre delar av hans nya Doom-dokumentär uppe för allmän beskådning. Den går igenom hur Id Softwares hyllade reboot lyckades bli bra mot alla odds, och låter oss komma närmare personerna bakom kulisserna.

Vi får reda på många snaskiga detaljer, inklusive en titt på projektet kallat Doom 4 v 1.0 (även känt som Doom-spelet som aldrig blev klart) och folket hos Id Software förklarar ingående sin designfilosofi. Hela 24 minuter (eller del två av dokumentären) ägnas åt spelets inledande nivå, vad utvecklarna vill att man ska känna under specifika ögonblick och hur de kom fram till den slutliga formen. Jag rekommenderar dokumentären varmt och ni kan se alla tre delar här nedan.

DOOM Resurrected [Part 1] – To Hell & Back (DOOM Documentary)

In the first part of Noclip’s dive into the development of DOOM, Danny speaks to the team at id Software about the history of the studio, the cancelled DOOM 4 project and how DOOM 2016 came to be. [Part 1 of 3] Influence free games coverage, funded by gamers.

DOOM Resurrected [Part 2] – Designing a First Impression (Doom Documentary)

In part two of Noclip’s look into the development of DOOM (2016) Danny analyzes the design of the game’s opening level, and talks to Hugo Martin & Marty Stratton about the origin of the game’s self-aware tone. [Part 2 of 3] Influence free games coverage, funded by gamers.

DOOM Resurrected – Guns, Guitars & Chess on Mars (Doom Documentary)

In our third and final video looking into the development of DOOM (2016) Danny talks to the team about designing combat chess, and chats to Mick Gordon about writing the game’s incredible soundtrack. [Part 3 of 3] Influence free games coverage, funded by gamers.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar