facebook_pixel
Killing Floor 2

Killing Floor 2

Gå bananas i slakthuset i Killing Floor 2, som både vinner och förlorar på sin enkla rättframhet.

Zombier är märkliga varelser. Det verkar som om relativt få är rädda för dem, så i filmens värld är de mest en fond där människan är i regel är de verkliga monstren, vilket var fallet redan i George A Romeros klassiska Night of the Living Dead. I spel är de mestadels kanonmat som är kul att meja ner i enorma horder – som i Killing Floor 2.

Killing Floor 2 är en brutal, hetsig arenashooter som fokuserar på co-op online där ett antal spelare försöker överleva allt intensivare vågor av stora och små odöda monster. Upplägget är väldigt enkelt, till och med i jämförelse med de likartade Left 4 Dead-spelen som byggde mer på framåtrörelse och hade en simpel story som knöt samman banorna.

Killing Floor 2 skiter i princip helt i petitesser som story. Det finns en bakgrund, men det är inget du behöver bry dig det minsta om. Allt du behöver veta är var avtryckaren sitter. Istället är det vapnen som har huvudrollen här. Om inte vapnen är roliga så finns inte mycket att hämta i ett sådant här spel, och där levererar Tripwire bra. Jag hade väl gärna sett lite mer variation i vapnen, men alla känns tunga och effektiva på sina egna vis – och det är inte svårt att hitta i alla fall en handfull favoriter.

 

I korthet:

Vad är det?

Ett blodigt multiplayerspel med rejäla vapen och horder av kanonmat

Utvecklare

Tripwire

Utgivare

Tripwire

Web

killingfloor2.com

Pris

170:-

Pegi

18 år

Testat på

Intel Core i5 3,3 GHz, GTX 1070, 16 GB RAM

Granatkastare är människans bästa vän.
Granatkastare är människans bästa vän.

Som de flesta co-op-spel kan du välja mellan olika klasser som har lite olika roller. Dels har detta med vapenpreferens att göra – men alla klasser kan använda alla vapen så egentligen spelar det inte jättestor roll vad du väljer. Viktigare är deras specialförmågor och styrkor respektive svagheter, och att ditt val signalerar till dina lagkamrater hur du tänker spela. Är du en berserker så kommer du gå in i närstrid och kötta, medan en field medic levererar understöd.

Under matchens gång får du pengar i takt med att du slaktar zombier och monster, och mellan fiendevågorna kan du köpa nya vapen, ammunition, granater och pansar. Det går utmärkt att kombinera vapenuppsättningen så att den passar en själv, men det är viktigt att alla fullföljer den roll de tagit på sig. En medic som inte helar blir inte så populär.

Killing Floor 2 är nämligen ett spel som blir svårare ju fler du spelar med. Det går att spela ensam, men det är inte speciellt roligt, och eftersom fienderna är färre är det lite enklare. Med ett par kompisar i släptåg blir motståndet hårigare och om man inte hjälper varandra går det snabbt åt helvete.

För att man inte ska kunna lägga benen på ryggen hur som helst är spelaren relativt långsam och trög, i alla fall jämfört med till exempel Doom – som Killing Floor 2 påminner lite om med sina extremt intensiva, kaotiska strider. Till en början är det ganska störande, och jag känner mig lite trög. Men ganska snart lär man sig att hantera det. Killing Floor 2 handlar mer om vansinnesskjutande än rörliga manövrer och akrobatiskt hoppande. Du måste röra dig, men det handlar till stor del om att backa och peppra allt som rör sig.

Men hur kul det än är i små doser kan jag inte undgå att tröttna relativt snabbt. Alla matcher känns likadana, oavsett vilken av kartorna man väljer. Vissa är mer öppna, andra är mer trånga – men taktiken är ungefär likadan oavsett och motståndet varieras inte heller. Och även om vapnen är sköna så har man snart testat alla. Killing Floor 2 har inte speciellt mycket innehåll, helt enkelt. Det är en klassisk arenashooter som hänger helt på att du inte har något emot att köra match efter match i samma tempo mot samma fiender till du äntligen får den där åtråvärda vinsten på högre och högre svårighetsgrader.

Spelet har varit en stor succé i early access, men frågan är väl hur lång livslängd spelet får nu när det är släppt. Roligt är det utan tvekan, men samtidigt är det inte direkt den mest omväxlande shootern på marknaden.

Klasspelare

Killing Floor 2 kallar sina klasser för ”perks”. Här är några av dem:

Commando

Commando

Kan se fiendernas hälsomätare, samt osynliga fiender kallade Stalkers. Kan fungera bra som en sorts lagledare och arbetsfördelare. Gillar automatkarbiner, men är inte jätteeffektiva mot de största fienderna.

Support

Snabb på att svetsa igen dörrar, och bra på att hantera större fiender med sina kraftfulla hagelbrakare. Nackdelen är att de tar tid på sig att ladda om.

Firebug

Ganska svårspelad men rolig klass som gillar att tända eld på allt och alla. Sprider kaos och bryter upp floderna av fiender med sina eldstormar. Beroende av understöd.

Att svetsa igen rätt dörrar kan hjälpa en hel del.
Att svetsa igen rätt dörrar kan hjälpa en hel del.
Killing Floor 2 Reviewed by - .
3.9

Utslag

78
78
Älskvärt benhård och rak hårdrocksaction som fungerar bäst i lagom doser. Blir snabbt repetitivt.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar