facebook_pixel
Cities: Skylines – Natural Disasters

Cities: Skylines – Natural Disasters

Colossal Order slår tillbaka mot kritikerna som klagat på tunna expansioner.

Det finns en viktig detalj i berättelsen om hur Will Wright uppfann stadssimulatorn som många har missat. Enligt myten jobbade Wright på helikopterspelet Raid on Bungeling Bay – där spelaren släpper bomber över en stad från helikopter – när han insåg att det var lika roligt att bygga staden som att spela själva spelet. Det man glömmer är hans egentliga upptäckt: den oförklarliga tjusning som finns i att designa katastrofen för staden man just skapat – oavsett om det handlar om tornados eller helikopterräder.

Cities: Skylines monumentala succé är i någon mån helt obegriplig ur det här perspektivet, eftersom stadssimulatorn från Colossal Order saknade just den här aspekten. Det rättas dock till med katastrofexpansionen Cities: Skylines – Natural Disasters.

Katastroferna liknar på många sätt dem från Simcity, men där Simcity lät katastrofen bli en oberäknelig faktor som gjorde ett hack i din budgetprognos eller sköt upp utbyggnaden av ditt vägnät tar Colossal Order det hela ett steg vidare. Cities: Skylines – Natural Disasters handlar nämligen inte bara om att utstå katastrofen – det handlar om att förutse, förbereda och tämja den.

 

I korthet:

Vad är det?

Katastrofexpansion till Cities: Skylines

Utvecklare

Colossal Order

Utgivare

Paradox Interactive

Web

paradoxplaza.com

Pris

150:-

Pegi

7 år

Testat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Expansionen innehåller en rad nya byggnader och funktioner för att hantera spelets katastrofscenarier. Att forma terrängen samt bygga kanaler och flodvallar för att skydda från översvämning kan lindra effekterna av en flodvåg, men när katastrofen är ett faktum behöver dina invånare underjordiska skyddsrum – det hindrar inte en tornado från att riva upp ditt vägnät eller krossa dina byggnader, men det räddar livet på folk. Skyddsrummen är dock värdelösa om du inte kan larma invånarna och beordra dem att fly i tid, därför finns också ett helt system för att förutsäga och varna för katastrofen – från väderstationer till radiomaster.

Precis som den tidigare Snowfall-expansionen, med minusgrader och uppvärmningsbehov, adderade ett lager till spelet lägger sig Natural Disasters som ett finmaskigt nät över hela upplevelsen. Katastroferna är relativt ovanliga, men att inte tänka in dem i stadsplaneringen kan innebära slutet för din stad. I den meningen är det här inte bara ett spel med en rad nya funktioner, utan ett helt nytt sätt att tänka på ditt stadsbygge.

I ett hörn av expansionen, knutet till katastroferna, ryms också Colossal Orders scenario-läge. Ett litet tillägg kan tyckas, men genom att föra in uppdrag och vinstvillkor i spelet ger man den som tröttnat på sandlådan helt nya utmaningar. På releasedagen är scenarierna få, men jag blir förvånad om detta inte blir en modsuccé.

Cities: Skylines – Natural Disasters Reviewed by - .
3.75

Utslag

75
75
Colossal Order blåser nytt liv i stadssimulatorkatastrofen.

Om skribenten

Liknande artiklar