facebook_pixel
Stellaris: Leviathan

Stellaris: Leviathan

Paradox Development Studio ger bort det bästa gratis – Leviathan är inget jämfört med Heinlein.

Den första expansionen till Paradox massiva rymdstrategispel adderar nya berättelser, utmaningar och äventyr i den vidsträckta rymden, samtidigt som den massiva gratispatchen Heinlein stöper om spelet i grunden.

Paradox har sedan många år haft en fin tradition av släppa täta expansioner till sina spel samtidigt som de passar på att lansera kostnadsfria patchar. Med försiktigt prissatta expansioner håller man spelen levande och gör dem kontinuerligt bättre även för den del av communityn som väljer att aldrig betala för extrainnehållet.

Stellaris: Leviathans består i grunden av tre tillägg. Först och främst är det titelns enorma rymdmonster, märkliga varelser som dyker upp i vissa solsystem och som utan problem kan svälja en hel rymdflotta. För att besegra många av monstren krävs enorma militära investeringar, men för det rymdimperium som lyckas väntar också stora belöningar. Ytterligare ett tillägg är Stellaris nya enklaver, små självständiga rymdstationer som antingen bebos av handelsmän, konstnärer eller kuratorer som i utbyte mot resurser kan förse dig med handelsvaror, konstverk eller eftertraktad information. Det sista, men definitivt inte minsta, tillägget är ett nytt scenario som tar vid i slutet av en spelomgång, där två slumrande uråldriga rymdimperier väcks på nytt med målet att utrota varandra. Dessa enorma imperier tvekamp blir oundvikligt en angelägenhet för alla universums aktörer, oavsett om man väljer att strida sida vid sida med något av imperierna eller göra sitt bästa för att hålla sig undan i detta slutgiltiga slag.

 

I korthet:

Vad är det?

Nya monster och gigantiska rymdimperier till ett redan starkt rymdstrategispel

Utvecklare

Paradox Development Studio

Utgivare

Paradox Interactive

Web

paradoxplaza.com

Cirkapris

100:-

Pegi

3 år

Testat på

Intel Core i5 3,5 GHz, Radeon R9 M290X, 8 GB RAM

stellaris-leviathans-5

Tilläggen tillför ett nytt djup och framförallt nya riktningar i de berättelser som uppstår i varje spelomgång, samtidigt är det förändringar i marginalen som man som spelar i teorin kan gå helt om miste om beroende på hur en spelomgång gestaltar sig. Det slutgiltiga intergalaktiska kriget är mäktigt, men spelmekaniskt skiljer det sig inte särskilt mycket från något av de tidigare scenarier som går igång i spelets slutskede. I den enorma världsrymd som Paradox redan skapat får man lätt känslan att de nya tilläggen inte är mer än små gruskorn.

Dess större betydelse för spelet får istället uppdateringarna i Heinlein-patchen som släpptes gratis samtidigt som Leviathans. I ett slag har Stellaris blivit både enklare att ta sig in i och fått ett större taktiskt djup än någonsin, nya teknologier gör det möjligt att med artificiell intelligens automatisera utforskning och utvidgning av ditt imperium, men det är nu också möjligt – och meningsfullt – att anpassa både dina rymdskepp och hela sammansättningen av dina rymdflottor. Heinleins uppdateringar vad gäller både diplomati, krigföring och utforskning gör Stellaris till ett väsentligt skarpare spel, och jag hade hellre betalat för dem än för tilläggen i Leviathan.

stellaris-leviathans-3

Stellaris: Leviathan Reviewed by - .
3

Utslag

60
60
Rymdgrus som överskuggas av Heinlein-patchen.

Om skribenten

Liknande artiklar