facebook_pixel
Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration Pack

Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration Pack

Låt oss fira de svåra nischspelens intåg i mainstreamen.

Blood Ties är ett familjedrama som berättas genom olika brev och dokument, i ett stort hus under en stormig natt. Däremot så finns här inget sexuellt uppvaknande eller ett snubblande inträde i vuxenvärlden, utan istället en berättelse om besatthet, prioriteringar och vad som får en att fortsätta leva eller ge upp.

Crystal Dynamics vågar inte löpa hela linan ut och insisterar exempelvis på att blanda in ett ansträngda men alltför enkla pussel. I Gone Home väcktes min nyfikenhet av varje ny teckning, brev, föremål och dokument. I Blood Ties är manuset inte tillräckligt starkt för att lyckas fånga mig. Varje upphittat textdokument innebär ett avbrott i upptäckandet snarare än att bli en viktig del av det, och alltför ofta skriver det mig på näsan. “Återigen har min besatthet av odödlighetsmyter och arkeologi kommit i vägen för min förmåga att älska en annan människa” säger pappa Croft rakt ut, och jag önskar att han kunde visa mer och berätta mindre.

I korthet:

Vad är det?

Stillsamt tillägg till stormigt originalspel

Utvecklare

Crystal Dynamics

Utgivare

Square Enix

Web

tombraider.com

Cirkapris

100:-

Pegi

18 år

Testat på

Intel Core i7-2600K, GeForce GTX 680, 8 GB RAM

Tombraider_4
Vinkällaren är vidrig.

Croft-herrgården är ändå kusligt vacker i sitt förfall, och att stora delar av den stått orörd sedan Laras barndom gör upptäcktsfärden genom den till en okonstlad och nästan naivistisk liten resa. Det viktigaste som detta jubileum lyckas med är ändå att korsbefrukta genrer på ett mycket lovande sätt. Det är inte en slump att detta samma paket innefattar zombieläget Lara’s Nightmare. Call of Duty, Red Dead Redemption och Borderlands är exempel på titlar som lagt till spellägen som innefattar hanteringen av odöda, och det har ofta mötts med en stilla acceptans. Att istället låna från det som lite hånfullt kommit att kallas “walking simulators” är ett nytt grepp, men egentligen långt mer rimligt än att fylla ett westernspel med zombier.

Blood Ties och Lara’s Nightmare släpps som ett jubileumsfirande, tjugo år efter första spelet. Det mest självklara sättet att uppmärksamma en sådan årsdag i den här industrin hade varit genom rent exploaterande nostalgi. Om samma jubileum inträffat för bara några år sedan så är jag övertygad om att detta tillägg bara bestått av dubbla pistoler och ett grönt latexlinne. Men spelindustrin har förändrats, och Lara Croft är ett perfekt exempel på den här förändringen.

Crystal Dynamics är värda en eloge för detta gränsöverskridande konststycke. Zombieskjutandet i Lara’s Nightmare är en sorts komprimerad version av det kompetenta överlevnadsläget, och Blood Ties låter en kort och narrativt tung berättelse ta plats på trippel-A-parkett. Jag hoppas att detta öppnar dörren för flera liknande överskridanden av genregränser. Tomb Raider bevisar att dagens storspel har plats för både zombier och daddy issues.

Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration Pack Reviewed by - .
3.6

Utslag

72
72
Trots knaggligt manus så lämnar Croft-herrgården mig med en motsägelsefullt mysig känsla i magen.

Om skribenten

Erik Bergérus

Lagom melankolisk pojkman som gillar sobert berättande och gamla saker.

Liknande artiklar