facebook_pixel
Analys: så bra är pc-konverteringen av Mafia 3

Analys: så bra är pc-konverteringen av Mafia 3

När Mafia 3 släpptes förra veckan var det tredje gången gillt för 2K Games långlivade gangstersaga. Men trots att även de två föregångarna släpptes till flera plattformar, vilket gör att pc-konverteringar knappast är något nytt för serien, blev Mafia 3 omedelbart kontroversiellt bland pc-spelare. Från början var bilduppdateringen begränsad till 30 rutor per sekund, men i helgen släpptes en patch som tack och lov löste det problemet. Eller gjorde den verkligen det? Låt oss ta en titt på nödvändiga ingredienser i ett pc-spel, hur Mafia 3 står sig mot checklistan, vilka inställningar som finns, och vilken prestanda du kan förvänta dig beroende på hårdvara.

Av PC Gamer-redaktionen

Checklista: nödvändiga features

Det finns många olika aspekter av att bedöma spel, men när vi pratar om pc-spel – i synnerhet sådana som knuffar de grafiska gränserna – finns det vissa saker vi håller särskild utkik efter. Här är vår checklista.

Stöd för godtycklig upplösning och bildförhållande (aspect ratio): Ja

Upplåst framerate: ja (efter patchen)

Olika grafikinställningar: ja (inget stort omfång)

Justerbart synfält: ja

Justerbar tangentmapping: ja

Stöd för handkontroll: ja

Möjlighet att stänga av HUD: nej (utan moddar)

Moddar: inget officiellt utvecklingskit

Alla grafiskt krävande pc-spel värda namnet bör ha ett alternativ för obegränsad framerate. Mafia 3 misslyckades på den här punkten när det släpptes, men bara några dagar senare kom en patch som åtgärdade denna brist. Detta ger i sin tur upphov till en viktig fråga: om framerate-begränsningen kunde patchas bort efter bara ett par dagars fixande och testande, varför fanns den där till att börja med? Det säger en hel del att 2K Games någonsin trodde det var okej att ha den här begränsningen i pc-versionen.

På andra punkter klarar sig Mafia 3 bättre. Det har stöd för alla vanliga upplösningar vi testat, från 4:3-ratio (typ 1280×1025) till ultrabreda 21:9-upplösningar som 3440×1440. Det funkar dessutom med dubbla och tredubbla skärmar. V-sync går att sätta på och stänga av, och spelet kan köras både i helskärmsläge eller ett fönster (även om det inte finns direkt stöd för kantfria fönster). Synfältet går att justera (mellan 55 och 90), vilket i kombination med upplösningsstödet gör att spelet kan renderas korrekt i nästan vilken upplösning som helst.

Mafia 3 har även bra stöd för att skräddarsy kontrollen. Det går att aktivera och avaktivera en rad olika hjälpfunktioner (som hjälp med siktet och bilkörningen), samt justera musens känslighet. Om du flyttar ett kommando till en ny tangent reflekteras det också i gränssnittet, så att spelet exempelvis ber dig öppna en dörr med F om du placerat kommandot där (istället för på E, som är standard). Ljudinställningarna är begränsade till fem olika volymmätare (master, musik, dialog, ljudeffekter, mellansekvenser), samt ett alternativ för dynamisk räckvidd (hög/låg). Det sistnämnda verkar inte göra någon större skillnad, eller så är det bara vi som inte har tillräckligt känsliga öron för att upptäcka subtila variationer i ljudkvaliteten.

Det är värt att notera att spelet tar ett bra tag att ladda. Även med en Core i7-5930K och SSD-hårddisk tar det 27 sekunder från att man startar spelet till att huvudmenyn dyker upp. Under tiden utsätts man för åtskilliga logotyper (som inte går att skippa) för 2K Games och deras partners, samt en varningsruta om att inte avsluta spelet medan det autosparar. Att ladda in sig i själva spelvärlden går snabbare, omkring 11 sekunder. (Med en långsammare processor och hårddisk kommer det förstås ta längre tid.) När man väl börjat spela är laddningsskärmarna sällsynta. De dyker mest upp när man dör och laddar om.

Att spelet erbjuder en sömlös värld att utforska syns på systemkraven. Som minst kräver Mafia 3 en Core i5-2500K eller FX-8120 i processorväg, och ett grafikkort av modell HD 7870 eller GTX 6600. Vi misstänker att processorn blir en mindre viktig faktor med äldre grafikkort (mer om detta senare), men förvänta dig inte att mainstream-grafikkort från flera år tillbaka kommer kunna hantera spelet särskilt bra. Den rekommenderade konfigurationen utgörs av en Core i7-3770 eller bättre, samt ett R9 290X eller GTX 780/GTX 1060. Aj.

Spelets vackra konceptbilder ger oss en känsla för hur det hade kunnat se ut.

Grafikinställningar och intryck

Till en början framstår Mafia 3 som ett hyfsat attraktivt spel. Det kunde förstås aldrig leva upp till konceptbildernas vision, men med höga grafikinställningar ser det bra ut, ibland riktigt bra. I synnerhet solnedgångarna kan vara väldigt vackra. Spelet innehåller en aktiv dag/natt-cykel, vilket generellt betyder att ”global illumination” behövs – och beroende på hur det implementeras kan det verkligen få din hårdvara att svettas.

Så vilken sorts knappar och rattar kan du vrida på för att få spelet att flyta smidigare? Inte så många, faktiskt. Utöver de vanliga inställningarna för upplösning, V-sync, helskärmsläge och framerate-begränsning har Mafia 3 bara nio saker man kan justera, och fyra av dem räknas egentligen inte. Möjligheten att aktivera skärmkanter kan exempelvis vara användbar om du har en HDTV som inte klarar att visa hela bilden, men på vanliga pc-skärmar är det inte viktigt.

De globala förinställningarna justerar åtta grundläggande grafikinställningar: depth of field, ambient occlusion, motion blur, geometry detail, shadow quality, reflection quality, volumetric effects och antialiasing. De flesta individuella inställningar har low/medium/high-lägen som matchar de globala förinställningarna. Depth of field och motion blur är de enda två som bara har av/på.

Åtskilliga av dessa inställningar har nästan ingen påverkan alls på prestandan. Depth of field, motion blur och geometry detail kan du ha på eller av, på low/medium/high, enligt eget smak och tycke. Depth of field tycks bara påverka mellansekvenserna, motion blur är ett post-processing-filter som egentligen inte förändrar prestandan, och geometry detail är tänkt att öka den geometriska komplexiteten, men gör väldigt lite skillnad på de kort vi testat. Låt inställningen vara på high och glöm sedan bort den, lyder vårt råd, eftersom det finns några platser där den kan påverka hur skuggorna ser ut.

 

High-inställningen har snyggast vatten, men andra element ser suddiga ut.


Medium-inställningen ser inte särskilt annorlunda ut, bortsett från vattnets och bilens reflektioner.


Low-inställningen drar drastiskt ner ljussättningen och skuggorna, men ser i övrigt helt okej ut.

Bilderna ovan representerar high/medium/low-förinställningarna. Medium och high ger ganska snarlika resultat, och får New Bordeaux att se ganska fint ut, men även low-inställningen är snygg. Det skulle inte förvåna oss om den motsvarar grafikprestandan på Playstation 4 och Xbox One. Ljussättningen och reflektionerna är helt klart annorlunda på den här nivån, men det ser inte dåligt ut. Faktum är att low-inställningen kan vara att föredra, eftersom den inte dras med de högre inställningarnas tunga antialiasing och andra effekter. Men vattnet ser helt klart sämre ut, så om du har lite datorkraft över kan reflektionerna vara den inställning du ska satsa på att dra upp.

Prestanda

När det gäller prestandan i Mafia 3 har vi inte genomfört lika utförliga tester, men vi har tittat på vad de tre globala förinställningarna resulterar i, samt vilka individuella reglage som har störst påverkan på prestandan. Kontentan är att det finns två stora inställningar som kan få prestandan att kantra: reflection quality och volumetric effects. Ambient occlusion, shadow quality och antialiasing kan, beroende på din hårdvara, vara av mindre vikt i sammanhanget (de kanske påverkar prestandan med 5–10 procent).

Så hur bra flyter spelet? Inte superbra. Vi kan bekräfta att Mafia 3 får kämpa med att uppnå 60 FPS även på optimal hårdvara, åtminstone om man vill köra det på high-inställningen. Vår testsekvens går ut på att man springer runt i staden ett tag, kliver in i en bild, och sedan kör längs en given rutt. Inomhus-scener är inte lika krävande, men en stor del av spelet tillbringas i staden, och det är där man löper störst risk att drabbas av hackande grafik.

Mer specifikt så uppmätte vi ett snitt på bara 41 FPS på en GTX 1070 med high-inställningar och 1440p-upplösning. 4K-upplösning kapar bilduppdateringen med nästan 50 procent. På high och 1080p orkade GTX 1070 bara med 53 FPS, medan medium och 1080p höjde siffran till 70 FPS, och low resulterade i 100 FPS. Om du har sämre hårdvara, som en GTX 960 eller R9 380, så förbered dig på det värsta om du vill uppnå 60 FPS eller högre. Ett GTX 960 med 4 GB resulterade i 50 FPS på low-inställningar och 1080p. Det sänktes till 32 GPS på medium, och 24 FPS på high. (Resultaten var snarlika med R9 380 med 4 GB.)

Vill du har 60 FPS och uppåt? 1366×768 och low fixade biffen för min del, men det är verkligen att skrapa botten av tunnan. Usch. RX 480 och GTX 1060 ger dig omkring 70 FPS om du kör 1080p på low, och R9 390 och GTX 980 borde ligga på ungefär samma nivå. Just det – en GTX 980 behöver köra spelet på low (eller åtminstone antialiasing, reflections och volumetric effects) för att komma upp i 60 FPS.

För säkerhets skull gjorde vi lite CPU-tester också. Vår utgångspunkt var en i7-5930K på 4,2 GHz med sex kärnor. Att stänga av fyra kärnor och köra processorn som en dual-core på 4,2 GHz sänkte bara GTX 960 med omkring 10 procent på 1080p low, och på 1080p high gjorde det ingen skillnad. Det blir dock annorlunda med snabbare grafikkort. GTX 1070 sjönk till 55 FPS på 1080p low och 44 FPS på 1080p high. Att köra en quad-core åtgärdar större delen av detta underskott, men klockningshastigheten är åtminstone hyfsat viktig. I vilket fall som helst kommer du inte uppnå silkeslena bilduppdateringar på över 60 FPS med något mindre än högpresterande hårdvara som GTX 1080.

Slutgiltig analys

Så var gick det egentligen snett för Mafia 3? I våra ögon ser New Bordeaux inte bättre ut än Los Santos i Grand Theft Auto V, men ändå är prestandan betydligt sämre. Det går att köra 4K och very high-inställningar med 4xMSAA i GTA V och få ungefär samma prestanda som 1080p high ger i Mafia 3.

New Bordeaux, cirka 1968.
Los Santos, cirka 2016.

En del av skillnaden kan sitta i renderingseffekterna, som inte nödvändigtvis påverkar den grafiska kvaliteten lika mycket som de sänker prestandan. Men det här verkar inte vara den enda faktorn. Våra brittiska kollegor skrev nyligen om vad optimering egentligen betyder, och varför det inte alltid är korrekt att kalla ett spel dåligt optimerat om det bara är ett fåtal specifika inställningar som sabbar prestandan.

Lincoln kastar ingen skugga, och ljussättningen på hans kläder är bara… fel.

Volumetriska effekter och termer som ”contact hardening shadows”, ”screenspace reflections”, antialiasing med mera kan vara rejält krävande. Men medan Mafia 3 gör flera av de här sakerna så gör det dem inte särskilt bra. Titta bara på bilden ovan, där Lincoln står under en gatlykta. Under dagtid verkar saker fungera bättre, men även då måste vi gå tillbaka till det där andra sandlådespelet, GTA V, och fråga oss varför Mafia 3 är så mycket mer krävande.

Om man tittar på ljussättningens och skuggornas komplexitet så förstår man varför Deux Ex: Mankind Divided behöver biffig hårdvara för maxkvalitet.

Deus Ex: Mankind Divided är ett annat färskt spel som käkar grafikkort till frukost, lunch och middag, och fortfarande har plats för mer. Till skillnad från Mafia 3 har det en massa inställningar man kan tweaka, och medium-inställningen är bättre än high i Mafia 3. På ultra finns det inte många datorer som kan hantera Deus Ex: Mankind Divided – åtminstone inte än. Men i det spelet går det åtminstone att peka ut enskilda features och förstå varför de sabbar prestandan medan de bara ger något bättre grafik. I Mafia 3 är svaren betydligt mindre säkra.

Om vi tittar tillbaka på den ursprungliga 30 FPS-begränsningen så är den mest sannolika förklaringen att spelet och dess motor byggdes för att uppnå det modesta målet, och inte mycket mer än så. Processorerna och grafikkorten vi testat är vida överlägsna Playstation 4 och Xbox One, och även om low-inställningen motsvarar konsolernas grafiknivå så är prestandan fortfarande svajig. Spelmotorn (såväl som storyn och mekaniken, men det är en annan historia) behöver en ordentlig makeover. I våra ögon framstår pc-versionen av Mafia 3 inte så mycket som en dåligt optimerad konvertering som ett dåligt optimerat spel till att börja med.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar