facebook_pixel
Inside skapade toner med ett mänskligt kranium

Inside skapade toner med ett mänskligt kranium

"Mamma, jag vill inte spela blockflöjt längre. Jag vill spela ... det här!"
“Mamma, jag vill inte spela blockflöjt längre. Jag vill spela … det här!”

Inside (recension) var ordlöst men saknade knappast ljud eller musik. En del av ljudbilden skapades faktiskt med hjälp en mänsklig dödskalle.

Som om inte Inside var otäckt nog. I en intervju med Gamasutra berättar Playdeads Martin Stig Andersson att hans önskan grundade sig i hur våra röster låter så annorlunda i våra egna huvuden jämfört med hur omvärlden uppfattar dem.

– Vi chockas ofta hur vi låter när vi hör inspelningar, för det låter ju så annorlunda i ens eget huvud. Saker låter mjukare där, mer fylligt. Detta är för att en stor del av vad du hör är hur rösten genljuder inuti din kropp, i käkbenet till exempel. Försök att hålla för öronen när du talar eller sjunger; detta är ljudet jag talar om. Så jag hade tanken på att återskapa ljud så som de skulle låta inuti ditt huvud. Det var denna nyfikenhet som fick mig att skaffa en mänsklig skalle och experimentera med den.

Här är exempel på pre-skalle och efter-skalle. Och det var en väldigt konstig mening.

Seraph621

Listen to Seraph621 | SoundCloud is an audio platform that lets you listen to what you love and share the sounds you create.. 2 Tracks. 28 Followers. Stream Tracks and Playlists from Seraph621 on your desktop or mobile device.

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar