facebook_pixel
Clockwork

Clockwork

Clockworks maskineri haltar och gnyr, men under ytan har det mer att erbjuda.

Clockwork är en hyfsat quirky indiepusselplattformare där huvudkaraktären kan spola tillbaka tiden och koordinera flera kopior av sig själv för att lösa precisionskrävande utmaningar. Spel ska självklart bedömas på sina egna meriter, men det går liksom inte att komma ifrån de uppenbara parallellerna till Jonathan Blows åtta år gamla (jajamen) klassiker Braid.

Det är en jämförelse som Clockwork heller inte går vinnande ur, mycket på grund av hur oslipat det är. Buggar är vanligt förekommande, som att kameran ibland låser sig mitt i en bana, eller att somliga plattformar inte registerar när man försöker greppa tag i dem. Lägg därtill konstanta problem med animationer och ljudeffekter, oprecisa kontroller och undermålig ljuddesign med effekter som är lika upprepande som enerverande.

Alla dessa problem till trots så lyckas Clockwork resa sig över sina tillkortakommanden genom att göra det absolut mest väsentliga helt rätt. Pusslen är inte mind(Jonathan)blowing direkt, men Gamesoft får ut mycket av grundmekaniken, som går ut på att robotpojken Atto kan kopiera sig själv och sedan arbeta tillsammans med sina kopior. Genom att aktivera en portal kan man liksom spela in en serie rörelser och sedan spola tillbaka bandet, varpå en skugga av Atto upprepar det man just utförde. Atto 1 hoppar ner i ett hål och drar i en spak för att starta en hiss, varå Atto 2 kan hoppa på hissen och trycka på en knapp som öppnar en dörr för Atto 3, och så vidare.

I korthet:

Vad är det?

Man löser pussel, hoppar på plattformar, manipulerar tiden

Utvecklare

Gamesoft

Utgivare

Gamesoft

Web

www.clockwork-game.com

Cirkapris

119 kr

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Bossfighterna adderar strama tidsgränser till den redan stressiga mixen.
Bossfighterna adderar strama tidsgränser till den redan stressiga mixen.

Nyckeln är koordination och framförhållning. Innan du ger dig på en bana bör du använda Attos följeslagare Milli som kan flyga runt och undersöka allt. Notera var ditt mål är, samt vilka fiender och hinder som står framför dig och börja sedan planera noga. Sedan måste du koordinera flera Atto-kloner i perfekt symbios, ibland upp till fem kopior samtidigt. Somliga pussel kräver centimeterprecision och om du är en halv sekund för sen missar du en plattform, och om du glömmer att placera en teleporter vid exakt rätt tillfälle är det bara att börja om.

Den här balansen där utmaningen frustrerar och uppmuntran i lagom mängd är mycket svår att uppnå men trots att jag dog många gånger kändes det sällan riktigt orättvist. Ibland tittar trial and error-pusslen förvisso fram, men det tar sällan mer än ett par gånger innan man funderat ut lösningen, varpå man bara har den svåra biten kvar.

Det låter inget vidare, det lånar idéer från alla möjliga håll och man kan nästan känna hur de rostiga kuggarna gnyr när buggarna kikar fram, men under allt det där gömmer sig ett förvånansvärt tidsvärt litet pusselspel. Clockwork är, precis som sin huvudperson, en beige, sprucken mackapär som tycks vara ihopsatt lite hipp som happ, men som har hjärtat på rätt ställe och lyckas när det räknas.

Clockwork Reviewed by - .
3.65

Utslag

73
73
En oslipad diamant vars brister är värda att ha överseende med.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar