facebook_pixel
Civilization VI

Civilization VI

Spelat

Vi grottar ner oss i en spelbar version av höstens stora strategihändelse.

Det drar ihop sig för ännu ett Civilization och även om serien konstant hållit hög klass har det funnit ett Star Trek-mönster där de jämna spelen i serien, två och fyra, nått allra högst höjder. Vi har som en av få publikationer fått sitta ner och spela igenom en ordentlig förhandskod från del sex. Följer det mönstret?

Det har pratats en hel del om den nya grafiska stilen som ska vara mer tecknad än tidigare och det första jag märkte när jag började spela var att jag inte märkte något alls. Spelet har en lite starkare brädspelskänsla än tidigare i det visuella men det är långt ifrån någon tecknad grafisk stil som känns malplacerad. Det är stilrent och vackert och känns för det mesta helt rätt. Miljöerna är vackra, byggnader och underverk syns alla på kartan, både i halvfärdig form och färdigbyggda och de områden som du utforskat men inte ser för tillfället på kartan får istället en galet mysig kartvisualisering.

Det finns givetvis många likheter med föregångaren och det mesta är på ett eller annat sätt bekant för den erfarne Civilization-spelaren. Det är alltjämt hexagoner som gäller och det gäller fortfarande att balansera inkomster, kultur, tro och forskning för att ta dig framåt genom historien. Det första intrycket är dock att hela upplevelsen känns mer strömlinjeformad, samtidigt som jag har fler och mer intressanta val. Ett exempel är de arbetare som du kan använda för att bygga förbättringar på kartan. Tidigare kunde de bygga hur mycket som helst, men byggandet tog tid. Nu har de en begränsad mängd avancerade konstruktioner de kan utföra innan de försvinner, men i gengäld byggs dessa förbättringar direkt.

Utvecklare

Firaxis

Utgivare

2K Games

Webb

www.civilization.com

Release

21 oktober

pcg_civ6_ (16)
Techträdet röstskådespelas denna gång av Sean Bean, så vi gissar att vetenskapen kommer att dö.

Civics-systemet har också fått sig en rejäl uppdatering där du inte är lika låst till en inriktning som tidigare. Kultur används nu för att forska fram olika regeringsformer och politiska inriktningar, ungefär som en egen form av teknologiträdet. För varje regeringsform kan du välja ett bestämt urval av olika politiska inriktningar och det finns stort utrymme för att blanda och ge lite som det passar dig bäst för tillfället.

Den förändring jag gillar allra bäst är dock att det nu finns sätt att boosta sin utveckling. Både i teknologiträdet och i civics-trädet. För varje område du vill utveckla så finns det en specifik metod för att snabba på forskningen. Det kan vara allt från att ha byggt en viss byggnad, till att ha dödat en barbarenhet eller upptäckt en ny kontinent. Det hänger ihop med allt du gör i övrigt i spelet och låter dig både anpassa forskningen efter dina möjligheter på kartan, eller bestämma vad du ska göra på kartan utefter vad du vill eftersträva i forskning.

 

STADSFEST

En annan stor nyhet är förstås att städerna numera kan växa lite mer handgripligen på världskartan i och med konceptet med distrikt. Under spelets gång forskar du fram olika nya distrikt som tar upp en hexagon på kartan och som förser ett visst område med kraftiga bonusar. En helig plats ger bonus till tro och erbjuder vidareutvecklingar knutna till religion, medan ett akademiskt campus ger bonus till forskning och erbjuder vetenskapliga projekt och byggnader. En av nyckeldetaljerna i detta är att terräng spelar in på större sätt än tidigare, vilket gör varje spelomgång lite mer unik beroende på vilka områden du utforskar och koloniserar.

Diplomatin har också fått sig en skopa uppdatering som mycket bygger på grunden som lades i Rising Tide-expansionen till Civilization: Beyond Earth. Större vikt läggs vid ledarnas historiska preferenser och det är mer tydligt vad de gillar och inte gillar hos sina motståndare. De har både öppna och hemliga agendor som dikterar hur de agerar gentemot dig och svarar bättre på de val du gör. En aspekt som har förbättrats rejält gäller de stadsstater du kan upptäcka i världen. Det är smidigare att interagera med dessa och är mer förlåtande och med bättre strukturerade belöningar, där du istället för att ha en relationsmätare som sakta tickar neråt och hela tiden kräver underhåll, skickar sändebud till stadsstaten i fråga. Ju fler sändebud desto bättre bonus och vad bonusen är beror som tidigare på vilken inriktning stadsstaten har.

Det finns mängder mer att berätta om, såsom den civilisationsunika dynamiska musiken, helig krigföring, reliker och turism och möjligheten att sammanlänka militära enheter med icke-militära, som eskorter. Allt det och mycket mer får vänta till den nära förestående recensionen, men en sak kan vi garantera redan nu. Det här är skrivet klockan 2 på natten: ”bara en turn till”-känslan sitter som en smäck.

pcg_civ6_ (12)
Handelskaravaner bygger numera automatiskt vägar på sin färd.

 

Om skribenten

Liknande artiklar