facebook_pixel
Civilization VI

Civilization VI

Firaxis utvecklar sitt spelhistoriska arv med rejäla doser nytänk i Civilization VI – med episkt resultat.

Det går inte att överskatta betydelsen Civilization haft för spelmediet i allmänhet, och strategigenren i synnerhet, genom åren. Första gången jag såg spelet, i en artikel i klassiska Datormagazin, förstod jag direkt att Sid Meier hade skapat något alldeles extra. Den känslan har fortfarande inte släppt.

Vi börjar från början. Det här är berättelsen om Harald, den norske krigsherren som förgäves försökte vara en god granne. Som de flesta episka historier började det blygsamt, med en blåsig kuststad och en handfull norska undersåtar.

Harald gillade att vara meta, och tänkte därför inte alls vara så som det förväntas av en vikingakung. Han ville vara en god granne och en världsförbättrare. Långskeppen skulle sprida välstånd och kultur, inte död och förintelse. Harald ville gå emot strömmen, forma sitt eget öde och våga vägra våld. Han tackade Gud, eller han hade gjort det om han hade grundat någon religion, när det visade sig att Gandhi och hans indier var de närmsta grannarna.

I korthet:

Vad är det?

Ännu en fantastisk del i Sid Meiers klassiska Civilization-serie

Utvecklare

Firaxis

Utgivare

2K Games

Web

civilization.com

Cirkapris

520 kr

Pegi

12 år

Testat på

Intel Core i5 3,3 GHz, Geforce GTX 970, 8 GB RAM

Gandhi – denne svekfulle tölp.
Gandhi – denne svekfulle tölp.

– Fred i vår tid, utbrast Harald.

Fast på norska, då. Föga kunde väl han ana vad som skulle hända härnäst.

Nygamla äventyr

Norge är en av de nya Civilisationerna i detta sjätte officiella Civ-spel. De påminner dock om vikingarna i det fjärde spelet, och när jag börjar spela är onekligen det mesta bekant. Jag grundar städer, skickar ut scouter, slåss mot irriterande barbarer och hälsar på mina grannar.

Men väldigt snart börjar det ändå visa sig att nytänket genomsyrar Civilization VI. Det mest uppenbara är så klart det omtalade distriktsystemet för städerna. Det betyder att din stads expansion tävlar med andra resurser, och om det faktiska utrymmet. Alltså är det omöjligt att på samma sätt göra allt i allo-städer, och det är viktigare än någonsin att verkligen fundera ut vad varje stad ska fokusera på. Är det en stad nära gränsen är kanske ett militärdistrikt vettigt, medan din huvudstad kanske kan ägna sig mer åt forskning, kultur och handel. I varje distrikt kan du sedan konstruera specifika byggnader, som banker i handelsdistriktet och baracker i militärdistriktet.


Historiska nedslag

Genom historien har Civilization fått en del spinoffer som också är värda att kolla in

Alpha Centauri

Alpha Centauri
Kolonisera rymden i den kanske mest älskade av Civilizations avknoppningar. Ett gediget system för att bygga unika enheter, och en säregen mekanik som verkligen gör att det känns väldigt annorlunda gentemot huvudserien gör att det fortfarande håller utmärkt än idag.

colonization

Colonization

Mer än bara ett Civilization i mindre skala. Den här skildringen av koloniserandet av Amerika känns fortfarande ganska unikt på sättet det hanterar invånare och resurser. Det är dessutom fortfarande ökänt svårt att faktiskt besegra den där förtryckarkungen när man förklarar sin självständighet.

Call to Power

Civilization: Call to Power

Ett märkligt sidospår när Activision hade licensen till Civilization ett kort tag. Inte alls i nivå med huvudserien, men ändå intressant som kuriosa. Bland annat kunde man bygga städer under vattnet.

Sidor: 1 2 3 4

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar