facebook_pixel
Burly Men at Sea

Burly Men at Sea

En trivsam men bagatellartad seglats på icke-linjäritetens hav.

Det var en gång tre bastanta män som var ute och seglade i det fina vädret och tänkte att det här är nog en sådan dag då ingenting kan gå fel. Då blev de uppätna av en val. Lyckligtvis vaknade alla tre upp inuti valens mage, vid en lägereld. Runt elden satt tre nymfer som påpekade att om de tre männen bara gjorde dem sällskap en stund så skulle de snart komma därifrån. Männen gick med på detta, och som utlovat spottade valen till slut ut dem vid en märklig ö, eller nej förresten, männen gick inte med på detta utan började istället utforska valens innandöme, där de först fann tre trätunnor och sedan det väldiga djurets gomspene. De drog i den sistnämnda och hostades ut i havet, där de med hjälp av tunnorna kunde flyta vidare mot nya äventyr, eller nej förresten, männen struntade i det där med tunnorna, de gick bara direkt till gomspenen och flög ut i vattnet utan att ha någonting alls att klamra sig fast vid eller nej förresten

Ja, som ni ser. Om man vill berätta en icke-linjär historia, en historia som inte bara försöker täcka in ett tänkbart händelseförlopp utan många, så är kanske inte text den mest lämpliga formen.

Spel, däremot.

Spel är en berättarform som kan tillåta oss att göra val, och sedan anpassa sin historia efter dessa. Och viljan att utforska denna unika potential är det som varit drivkraften bakom några av de senaste årens mest intressanta spelberättelser, som The Stanley Parable och Save the Date.

 

 

I korthet:

Vad är det?

Animerad sagobok med möjlighet att välja riktning på historien.

Utvecklare

Brain&Brain

Utgivare

Brain&Brain

Web

burlymenatsea.com

Cirkapris

100:-

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i7-2600K, Nvidia GTX 780, 16 GB RAM

Screenshot 2016-10-14 01.21.47
Sjön suger.

Burly Men at Sea har ambitionen att sälla sig till denna skara.

Till en början tror man dock att man bara spelar ett linjärt, humoristiskt, stilrent och supermysigt äventyr om tre skäggiga sjömän som hittar en skattkarta ger sig ut för att finna en. Sedan kommer ”slutet”, där en gåtfull varelse är noga med att poängtera att ”Det finns många vägar ni ej ännu har vandrat”, varpå man får börja om äventyret med vetskapen att det går att ta sig an på alternativa sätt.

Spännande!

Jo. Men. Hmm.

Den finns en fara med Måndag hela veckan-berättande: repetition. Berättaren måste undvika att få sin per definition repetitiva historia att kännas just repetitiv. I Burly Men at Sea är inledningen och avslutningen av varje äventyr alltid likadan. Det blir snart fruktade partier.

Värre är dock den subtila förändring i ens inställning till spelet som sker när man upptäcker dess sanna natur. Man börjar se äventyret som en leksak att experimentera med istället för en berättelse att njuta av. Mitt huvudfokus blir att hitta nya vägar genom äventyret, inte att ta del av historien Efteråt inser jag att jag brydde mig så oerhört mycket mer om männen och deras öde under min första genomspelning.

Utvecklarna har även ett litet bokprojekt knytet till Burly men at Sea. Det känns helt logiskt. Jag önskar nämligen att det här spelet vore var en linjär historia. Jag önskar att den vore en text.

Burly Men at Sea Reviewed by - .
3.5

Utslag

70
70
En till synes simpelt och charmigt berättad historia som istället visar sig vara komplex och småtråkig.

Om skribenten

Liknande artiklar