facebook_pixel
Batman: A Telltale Games Series: New World Order

Batman: A Telltale Games Series: New World Order

Slängkappan skaver lite i Batman: A Telltale Games Series: New World Order.

Telltale anstränger sig för att överraska, men i sökandet efter kickar så visar de alltför ofta sin hand. Jag vill följa med på åkturen men hade gärna tagit över ratten oftare, och sluppit de värsta kringelikrokarna genom Gotham.

Många dilemman som Bruce Wayne ställs inför förlorar sin vikt när omständigheterna alltid får den kanoniska berättelsen att förverkligas. I varken Wolf Among Us eller The Walking Dead kände jag att jag fick samma inblick bakom kulisserna som här. Telltales tidigare spel lyckades ofta maskera de punkter i historien där olika skeenden konvergerade och smälte samman, men här kan sådana punkter hamna i den direkt påföljande scenen efter ett ”viktigt” val. Detta gör upplevelsen av att spela Batman till en ibland nedslående upplevelse på ett ångestladdat predeterminerat sätt. Oavsett hur gott uppsåt jag har i min interaktion med den hygglige Harvey Dent så är han ändå redan på väg mot att ikläda sig sin ödesbestämda roll som Two-face. Avslöjandet om Thomas Waynes kopplingar till maffian slår hårt mot Bruce på både ett personligt och professionellt plan, och trots att jag gör allt i min makt för att mildra slaget så talar det avslutande ”next time on Batman”-inslaget sitt klara språk. Allting går ganska hårt åt pipsvängen.

I korthet:

Vad är det?

Storpolitik i Gotham, featuring Läderlappen

Utvecklare

Telltale Games

Utgivare
Telltale Games

Web

telltale.com/series/Batman

Cirkapris

220:- (för hela serien)

Pegi

18 år

Testat på

Intel Core i7-2600K, GeForce GTX 680, 8 GB RAM

batman1
Batman borde skaffa mobil.

De mystiska Children of Arkham fortsätter att använda sig av en kemikalie som stänger ner de spärrar som hämmar människor från att utagera sina mest basala instinkter. Detta passar tematiskt med Telltales speltekniska nisch där val och konsekvenser av dem är centrala begrepp. Samtidigt fungerar den sinnesförändrande drogen som ytterligare ett narrativt verktyg för att putta historien åt det håll som manuset föreskriver, samtidigt som mina val som spelare känns alltmer ovidkommande.

Jag har en obotlig förkärlek för stadier av vardaglig normalitet i spel. Det tillfälle från episod tre som stannar kvar hos mig är Bruce Waynes och Selina Kyles natt tillsammans (en tête-à-tête som jag och 89% av andra spelare valde att fullfölja, stäm mig då!). Det kryddas i övrigt med plot twists och hastiga avslöjanden i sådan omfattning att tillfällen av relativt lugn blir de som sticker ut mest. Manuset anstränger sig ibland till bristningsgränsen för att få mig att tappa andan, och då blir effekten mest att luften går ur helt.

I takt med att Telltale plockat upp alltfler licenser så har magin ofrånkomligt börjat blekna. Just nu känns Batman kompetent men inte mycket mer. Infantila pussel och ofta alltför tvära kast i berättandet blir så mycket mer påtagliga när illusionen om spelarval inte längre kan uppehållas. Om Telltale håller det de lovat om att hela serien ska finnas ute innan årets slut så befarar jag att återstående episoder kommer att bibehålla den här ljumna känslan.

Onöjd uppsyn.
Onöjd uppsyn.
Hårda gator i hårt ljus.
Hårda gator i hårt ljus.
Batman: A Telltale Games Series: New World Order Reviewed by - .
3.35

Utslag

67
67
Överskott av plot twists och ett motsägelsefullt linjärt berättande gör en slätstruken upplevelse.

Om skribenten

Erik Bergérus

Lagom melankolisk pojkman som gillar sobert berättande och gamla saker.

Liknande artiklar