facebook_pixel
Recore

Recore

Kunde ha varit fantastiskt, men faller på konstigt tempo och bristande teknik.

Recore har ett tungt ansvar på sina axlar. I egenskap av den allra första Play Anywhere-titeln – köp det på Windows 10 eller Xbox One, få den andra versionen gratis – är det viktigt att spelet inleder Microsofts nya pc-satsning på ett förtroendeingivande sätt. Det går sådär.

Till en början kunde jag inte hitta Recore i Windows 10-butiken, men det löste sig efter en manuell installering av operativsystemets årsdagsuppdatering. Efter nedladdningen fortsatte dock problemen – bildhastigheten var under all kritik, och först efter ihärdigt mixtrande med skärminställningarna började spelet fungera ordentligt. Sedan var det dags för buggarna.

En bit in i äventyret försvann min uppdragsmarkör och jag irrade omkring planlöst i några timmar. Mot slutet av spelet hände det igen – men den här gången hängde markören kvar vid ett avklarat delmål och vägrade släppa taget. Lägg till ett bristande användargränssnitt och mängder av små skavanker, och det är ett under att spelet slank genom kvalitetsgranskningen.

När Recore väl fungerar som det ska är det ofta en fröjd. Joule Adams och hennes robotkompanjoner är till synes ensamma på den vidsträckta planeten Far Eden och upptäckarglädjen är enorm (men en minikarta hade varit mycket uppskattad). Den utmärkta kontrollen gör också plattformssekvenserna till ett nöje och rälspartierna med spindelroboten är så, så häftiga. Grafiken är underbar, både tekniskt och estetiskt, och bildhastigheten len som silke.

I korthet:

Vad är det?

Fräscht actionäventyr i praktfull skrud

Utvecklare

Armature Studio, Comcept

Utgivare

Microsoft

Web

www.recoregame.com

Cirkapris

380:-

Pegi

12

Testat på

Intel Core i5 4690K, Geforce GTX 970, 8 GB RAM

RECORE (2)
Violet är ett riktigt charmtroll.


Jag känner mig smått förälskad, och väntar på att spelet ska toppa formen inför avslutningen – men istället skickas man ut i världen på nytt för att samla ett orimligt stort antal skimrande energiklot, som dittills mest behandlats som frivilliga sidoaktiviteter. Tempot dör direkt – det känns som att flera stora huvuduppdrag klippts bort och jag blir ännu mer övertygad om att spelet släpptes innan det var klart.

Jag är medveten om att jag framstått som väldigt negativ i den här recensionen, men det är mestadels för att jag är frustrerad – när Recore är som bäst är det briljant, det känns så oerhört fräscht med ett actionspel där fokus ligger på utforskande och plattformsmoment istället för att ta skydd bakom midjehöga murar. Jag älskar spelvärldens mystik, och jag älskar hur robotkompanjonerna integreras i pusseldesignen och striderna – det är också tillfredsställande att tillverka ny utrustning åt de charmiga små gynnarna.

Jag hoppas innerligt på att Recore får en uppföljare. Grunden är lagd för en modern klassiker och allt som behövs i en uppföljare är mer variation, bättre tempo och färre buggar. Det görs inte tillräckligt många spel av den här typen längre. Låt oss ändra på det.

 

RECORE (4)

Joules lilla krypin ser ut att höra hemma i Fylke.

Recore Reviewed by - .
3.8

Utslag

76
76
Snubblande nära att bli något riktigt, riktigt bra.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar