facebook_pixel
Project Highrise

Project Highrise

Jag kommer att bygga det bästa höghuset! Ingen bygger höghus som jag!

Svettiga byggarbetare klagar över bristen på kaffe. Det går inte att förklara för dem att en cafeteria knappast kan flytta in förrän huset är byggt. Jag tvingas jobba med imbecilla apor som inte förstår det ädla i att ha sitt namn skrivet med guldbokstäver på en skyskrapa.

Project Highrise ämnar fylla det hål som lämnades efter Maxis klassiker SimTower. Precis som originalet handlar det om ett managementspel där målet är att bygga på höjden. Planeringsmässigt behöver det inte finnas någon tanke på hur stort huset ska bli. Istället byggs våning för våning likt ett korthus och det gäller att inte drabbas av ekonomiska kastvindar.

Allt börjar med en tomt där storleken på markytan är valbar. Svårighetsgrad bestäms av storleken på startkapitalet, områdets generella ekonomi och hur pass villiga bankerna är att bevilja lån till en sprättig byggherre. Till en början verkar allt så enkelt. Byggnadsarbetare konstruerar lokaler och spelaren kan ragga potentiella hyresgäster. Kontor, lägenheter och restauranger blommar upp och pengarna rullar in. Det är ett förrädiskt lugn före stormen, för ganska snart hopar sig också problemen. Kunderna gnäller över i princip allt och den fina vinsten måste ständigt investeras i att bygga ut serviceverksamhet. Personal kallas in, reparationer planeras och snabbt förvandlas den tidigare balanserade budgeten till ett berg av skulder.

I korthet:

Vad är det?

Ett managementspel som skjuter i höjden

Utvecklare

SomaSim

Utgivare

Kasedo Games

Web

somasim.com/highrise

Cirkapris

200:-

Pegi

7 år

Testat på

Intel Core i5, 2GB RAM

Screenshot 2016-09-12 20.58.18
215 dollar om dagen för en etta med kokvrå. Jag är en generös gud.

Det jag gillar är att det sällan råder några oklarheter kring vad som behöver göras. Varningsrutorna är informativa och det går snabbt att växla vyer för att visualisera problemområden. Om en hyresgäst klagar över att det luktar fis i trapphuset går det till och med att växla till en luktkarta för att se vad som bör göras.

Med grunderna på plats får spelaren hantera kontrakt från staten. Här finns något som kan liknas vid en uppdragsstruktur med bonusvinster. Tjusningen med spelet är att infria alla löften, få prestigepoäng och därmed kunna låsa upp fler byggnadsalternativ.

Det som tar udden av upplevelsen är spelets repetitiva natur. Jag ägnar mycket tid åt att dra kablar och rör, istället för att lägga fokus på något mer givande. Vidare är hanteringen av karaktärer så kantig att de lika gärna kunde bytas ut mot enkla smiley-symboler för varje lokal, då den indikatorn är det enda som betyder något. Trots mina invändningar är det svårt att inte rekommendera spelet. Det lär inte komma ett nytt SimTower och detta fungerar som ett utmärkt substitut.

Screenshot 2016-09-12 20.58.27

Screenshot 2016-09-12 20.58.41
Att hantera radioaktivt avfall åt staten var ingen god idé.
Project Highrise Reviewed by - .
4

Utslag

80
80
En avkopplande byggsimulator som kan bli aningen repetitiv.

Om skribenten

Mikael Hjalmarson

Munter och ständigt godissugen smålänning med ett stort intresse för film, musik, spel och programmering. Lever oftast i nostalgiska drömmar om Commodore 64, men trivs bättre i moderna spel.

Liknande artiklar