facebook_pixel
Obduction

Obduction

Obduction har en fot i det förflutna och blicken mot framtiden.

Det finns spel som inte känns som mina egna. Det rör sig ofta om titlar som jag knappt eller inte alls spelat, och många gånger inte heller har någon större förståelse för vad de faktiskt är. Som barn så var Mortal Kombat ett sådant spel för mig. Det var någon annans spel; ett spel som kompisarnas finniga storebrorsor spelade samtidigt som de grymtade och tuggade Jenka på sätt som bara förväxta pubertetsbarn kan göra. Trots att jag själv inte hade några bekymmer med att spela det minst lika våldsamma och metal-mörka Doom så behöll Mortal Kombat sin titel som något annorlunda som egentligen inte var för mig.

På samma sätt var Myst och Riven alltid morfarspel. Morfar spelade Myst III: Exile på datorn han förmånligt leasade från Volvo. Jag tyckte att den förrenderade grafiken och skådespelarna såg grafiskt mycket tilltalande ut, men pusslen var krystade och stämningen ömsom drömsk och ömsom svårmodig på ett alltför gubbigt sätt. Jag hade satt en mental åldersgräns på den sortens äventyr – den som var under femtio år skulle inte bemöda sig att spela Myst.

Cyan Worlds var giganter på nittiotalet. I nästan tio år behöll Myst titeln som bäst säljande pc-spel, tills The Sims tog över den 2002. Spelet definierade en stor del av datorspelande i stort, med sina logikpussel och hänförande vackra miljöer. Obduction gör inte avkall på sitt arv, men lyckas ändå hålla ett mentalt grepp om sin nutid. På sätt och vis är den tekniskt avancerade Unreal 4-motorn en helt naturlig hemvist för en uppföljare till Myst. Detsamma gäller vr, vilket spelet också är tänkt att stödja i sinom tid.

I korthet:

Vad är det?

Nittiotaligt pusseläventyr

Utvecklare

Cyan

Utgivare

Cyan

Web

obduction.com

Cirkapris

280 kr

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i7 2600K, GeForce GTX 680, 8 GB RAM

obduction1
Är det lojonklippan?

Så mycket Myst

Olika utgåvor av Myst har släppts till allt från Sega Saturn till Playstation 3 (och däremellan till system som Jaguar CD och 3DO). Till pc finns Myst, Myst: Masterpiece Edition, realMyst: Interactive 3D Edition och realMyst: Masterpiece Edition. Den sistnämnda finns på Steam och är den som rekommenderas om ditt äventyrssug skulle slå till. Se här vad tjugo år kan göra med hur ett spel ser ut:

Myst_1
Myst, 1993

Myst_2
realMyst, 2000

Myst_3

realMyst: Masterpiece Edition, 2014

Du vandrar utmed en sjö. Ett ljussken söker över himlen som en nyfiken älva. Det för med dig till en tid och plats som är både otroligt främmande och osedvanligt bekant. Landskapet är ett lapptäcke av gammalt och nytt; intill en hel High Chaparall-westernstad ligger en liten villa med vitt staket och kritstreck på asfalten utanför. Ett stenkast därifrån finns en vacker skogspromenad vid en å som leder bort mot en bensinmack från 1900-talets första hälft. Runtomkring alltihop hägrar utomjordiska berg i lila och en sällsam himmel. Resan tar dig sedan till alltmer främmande världar med både underskön natur och maskinerier som tornar upp mot det okända ovanför. Alla dessa delar förenas till en skådeplats med riktig personlighet och en tidlös charm.

Hunrath – som du får vetskap om att platsen heter till följd av inspelningar och samtal med faktiska full motion video-människor – är en kronotop som blir en mycket effektiv metafor för spelet självt. Obduction är en mix av nittiotalets förrenderade utforskningsäventyr och nutidens moderna teknik. Det har en självklar publik i en post-Gone Home:sk värld, och har äntligen kunnat förverkligas till följd av vår tids stora game changer Kickstarter. Spelet bjuder in till en upptäcktsfärd i såväl hänförande miljöer som mellan raderna på hastigt nedtecknade lappar, och de utmaningar du ställs inför har nästan alltid en logisk och narrativt berättigad lösning.

Vi befinner oss i ett tidevarv då Doom återfått sina hälso-pickups och elgitarrer och lyckas bära dem med stor framgång och övertygelse, utan den självdestruktiva ängslan att inte lyckas tilltala en masspublik. Det är också en tid då varje egennamn med någorlunda nostalgivärde kan paradera kring den gyllene kalven Kickstarter och håva in pengar som sedan aldrig leder till något särskilt intressant. Då är det omåttligt glädjande att Cyan, med sina elva miljoner kronor i crowdfunding-pengar, lyckats disponera både sina tillgångar och sitt kulturarv på ett såhär tillfredställande sätt. Obduction lever inte på gamla meriter, utan tar spjärn mot dem för att kasta sig in i tiotalet. Slutresultatet är ett äventyr som stundtals påminner om vad yngre kreatörer hade kunnat skapa som en homage till en tid som flytt, snarare än en gammal rävs återtåg. Detta menar jag med all välvilja. Cyan-grundaren Rand Miller hade likagärna kunnat försöka luta sig alltför mycket på sitt renommé, dumdristigt bortse från spelvärldens framsteg de senaste tio åren och skapa någonting som uteslutande blir fanservice för en idag alltför nischad grupp spelare. Istället sträcker han ut en hand och drar iväg oss på ett både tidlöst och modernt äventyr. Sedan släpper han vår hand och låter oss vilset hitta vår egen väg och egen förståelse. Vissa saker förändras aldrig.

Jag vet inte om jag kikar in eller ut.
Jag vet inte om jag kikar in eller ut.
Obduction Reviewed by - .
4.4

Utslag

88
88
En vacker berättelse som är lika smart som den får mig att känna mig när jag löser dess gåtor.

Om skribenten

Erik Bergérus

Lagom melankolisk pojkman som gillar sobert berättande och gamla saker.

Liknande artiklar