facebook_pixel
No Man’s Sky

No Man’s Sky

Mot nya världar.

Jag skulle kunna berätta om de vindlande grottorna på Hiteln-7 Oshima, om hur lätt det är att förvilla sig djupare ned bland plutoniumfyndigheterna och om vilka grottgångar man ska följa för att hitta upp i ljuset igen. Jag skulle kunna varna dig för piraterna som i väntan på oskyddade rymdfraktare lurar i asteroidbältet mellan Twernuef Penza och Patakmar Obinq, jag skulle kunna berätta vilken faslaser de använder och hur du besegrar dem i en duell. Jag skulle kunna berätta om den märkliga monoliten som reser sig högt över sjön och Levaneith Lowlands på Ettajida Roquga, om de märkliga sköldpaddsliknande varelser som vaktar den och om vilka hemligheter som stenen ruvar på. Men inget av det skulle spela någon roll för dig. För Ettajida Roquga i Leiyanbaat-Amka-systemet ligger i en mycket otillgänglig del av universum, och även om du ägnade åratal åt att resa runt mellan planeterna i den här spelvärlden betvivlar jag att du någonsin skulle komma dit. Det ligger nämligen 18 triljoner planeter mellan oss.

Den insikten var den första som gav mig svindel, och det skedde långt innan jag reparerat sköldarna och startmotorn i det störtade rymdskepp man vaknar upp vid i No Man’s Skys början. Sannolikt kommer de planeter jag satt min fot på aldrig någonsin besökas av någon annan, och inget av det jag sett mot bakgrunden av oändligheten spelar heller någon roll för någon annan.

I korthet:

Vad är det?

Ett rymdäventyr bland 18 triljoner planeter

Utvecklare

Hello Games

Utgivare

Hello Games

Web

www.no-mans-sky.com

Cirkapris

600 kr

Pegi

7 år

Testat på

Intel Core i5 3,5 GHz, Radeon R9 M290X, 8 GB RAM

nommanssky4
Du kommer att stöta på en mängd olika aliens i spelet, många kommer att bli dina handelspartners, andra kommer att skinna dig på miljoner för sina rymdskepp.

Eller det finns en grej. Du kommer att behöva kol för att tillverka suspensionsvätska; tillsammans med plutonium, heridium och zink kan du skapa antimateria. Med antimateria och hundra enheter Thamium9 kan du bygga warpceller som driver hyperdriftsmotorn i ditt rymdskepp. Det är så du tar dig till andra solsystem.

Förväntningarna som funnits på det här spelet har varit enorma, man behöver gå tillbaka till Half-Life 2 för att hitta ett spel som rört upp en sådan förhandsentusiasm, och det är svårt att jämföra den internetextas som spelet orsakat med något annat. Och ändå har det alltid varit tydligt att det rör sig om ett väldigt nischat spel. Det handlar om ensamhet och oändligheten, om att resa runt i jakt på mening, om att möta de stora frågorna om vart vi är på väg och meningen med vår resa. Sean Murray beskrev en gång spelet som känslan av att stiga in i ett sci-fi-bokomslag, och det är precis vad No Man’s Sky handlar om – känslan av att inte veta någonting, men också av att allting verkar möjligt.

Gradvis faller universum på plats, det som under de första timmarna ser obegripligt och oändligt ut tar snart plats i system. Det periodiska systemet skevar rejält mot vårt eget, men så snart du förstår att nickel är värt sin vikt i guld (och att guld inte är speciellt värdefullt över huvud taget), att strålningen från plutonium och andra isotoper är en tillgång och inte en fara, och att det intergalaktiska handelssystemet bygger på precis samma arbitrage som våra egna börser – då förstår man plötsligt hur allt hänger ihop, och hur du ska ta dig vidare.

Att Hello Games har skrivit ett spel fyllt av sci-fi-referenser, karaktärer, dialoger och teknologier avslöjar spelmakarnas fascination inför Arthur C. Clarke, Isaac Asimov och Kubrick-sci-fi. Spelet är fyllt av logiska robotar och irrationella aliens, mystiska monoliter och uråldriga traditioner. Det är ett fascinerande rymdbygge, men man har inte skapat 18 triljoner planeter. Universum är procedurellt genererat av en algoritm som format solsystem, gett planeter dess egenskaper efter dess position och slutligen också låtit flora och fauna anpassa sig efter förutsättningarna på planeten. Jag har besökt månar som är lika karga som vår egen, vattenplaneter där havets djup är större än vad som går att utforska, planeter där kopparberg svävar i luften och skogsplaneter där dinosaurieliknande varelser rör sig i dalgångarna.

handel-nomanssky

Bli en börshaj i rymden

På din resa genom rymden kommer du att snubbla över otaliga värdefulla objekt och material, men för att tjäna riktigt snabba pengar är det rymdbörsen som gäller. Varje rymdstation köper och säljer varor till priser baserade på solsystemets ekonomi; vissa objekt kommer att vara värdefulla, andra värdelösa. Ofta finns ett antal objekt som är värda dubbelt så mycket som det intergalaktiska medelvärdet. När du identifierat dessa handelsvaror är det bara att ge sig ut i dockningsterminalen där rymdfarare från hela galaxen landar. Köp samma varor till ett betydligt billigare pris från dem och sälj det för det dubbla inne i rymdstationens handelsterminal. Du kan bli miljonär på ett par minuter.

Din faslaser-kanon är din bästa vän för att samla in Thamium9, en resurs du inte klarar dig utan i rymden.
Din faslaser-kanon är din bästa vän för att samla in Thamium9, en resurs du inte klarar dig utan i rymden.

I viss mån är just detta upptäckande av nya världar än märkligare än de tidigare, som är spelets kärna. No Man’s Sky har i någon mening ett definierat mål – att ta sig till universums mitt – men vägen din är fylld av distraktioner. Även om man inser att det finns triljoner planeter att upptäcka, och att gräset sannolikt är grönare (eller blåare) på andra sidan galaxen kommer du att bli så fascinerad av somliga planeter att du fastnar där i timtal, på jakt efter ett ovanligt mineral, den sista djurarten eller en störtad rymdkryssare. Hello Games leder också effektivt in spelare i uppgifter som plötsligt verkar viktigare än något annat. Jag stannar ständigt upp på resan mot mitten, ibland för att uppgradera skeppets kanoner för att kunna besegra ett gäng särskilt sega pirater, ibland för att bygga om skeppet till ett regelrätt fraktfartyg för att tömma en planet på dess emeril-fyndigheter och sälja allt dyrt på rymdstationen, eller ibland för att stärka min rymddräkt så att jag överlever mer än ett par sekunder på den mest radioaktiva planet jag någonsin satt min fot på.

 

nomanssky13
Du kommer att upptäcka fantastiska varelser. Fantastiskt töntiga.

Känslan av oändlighet, den skräckblandade nyfikenheten varje gång man bryter atmosfären till en planet som kan vara ett grönt paradis eller ett isklätt helvete nära den absoluta nollpunkten … No Man’s Sky slutar inte att fascinera. Men att spelet är outforskat och otillrättalagt blir till viss del också spelets stora svaghet. Det finns ingen leveldesign, de material jag behöver för att reparera hyperdriften på ett nytt rymdskepp är stundtals frustrerande långt borta. Stora delar av spelet kommer att handla om att leta efter resurser och bedriva gruvdrift på mineralfyndigheter, det blir repetitivt och bitvis ganska långtråkigt. Svagheterna i algoritmen blottar sig också i de delar av spelet som inte är procedurellt genererade. På varje planet finns likartade rymdbaser, där gömmer sig alltid identiskt rymdskrot som rymmer samma typer av uppdateringar för din rymddräkt eller dina verktyg. På planeterna svävar också vaktdrönare, identiska robotar som skjuter på dig om du försöker sno åt dig dyrbara resurser. Det enda som skiljer planeterna åt är drönartätheten. Även om spelet praktiskt taget bjuder på en oändlig variation av olika planeter, så kommer det i de avseenden som verkligen spelar roll aldrig att vara mer varierat än de byggstenar av spelet om skapats manuellt av studion. Ibland får man känslan av att den algoritmgenererade världen bara är en kuliss till de delar av spelet som verkligen betyder något.

De procedurellt genererade planeterna har beskrivits som revolutionerande. Det är en sanning med modifikation. Tekniken är inte ny, algoritmgenererade världar har skapat känslan av oändlighet sedan sjuttiotalet och var det som fick Elite – en av No Man’s Skys många föregångare – att kännas oändligt för mer än trettio år sedan. Men oavsett hur många år principen har på nacken kommer sättet som Hello Games använt tekniken att förändra spelbranschen för alltid. Studions genomförande har sina uppenbara brister, men det hade varit orealistiskt att föreställa sig att ett team på några få personer (visserligen uppbackade av Sony) skulle fullända idén om ”den slumpgenererade världen” på första försöket. No Man’s Sky är bokstavligt nästan oändligt, men de visioner om framtidens spelvärldar som Hello Games lockar fram känner definitivt inga gränser.

No Man’s Sky är någon vecka efter släppet fortfarande instabilt. Det kraschar regelbundet, märkliga skevheter i spelet får mig att fastna på insidan av planeter utan möjlighet att komma loss och för att släppas 2016 är buggnivån förvånande. Redan på premiärdagen släpptes en patch som gjorde spelet både större och smidigare, och utlovade patchar ger sken av att Hello Games ännu är långt från färdiga. Löften om rymdbaser och fraktfartyg kommer sannolikt att förändra spelupplevelsen väsentligt, och det är kanske synd att spelet släppts innan dessa bitar är på plats, och innan spelets fundament är mer stabilt.

Men trots det, trots brustna illusioner och frustrerande buggar är de kulisser av oändligheten som Hello Games bygger upp det mest trollbindande jag sett i spelväg under hela mitt liv. Just så som No Man’s Sky ser ut idag är det en av mina största spelupplevelser någonsin, och jag vill inte sluta resa.

ftl-nomanssky

Snabbare än ljuset

Rymden kan verka oändlig, men bara om du inte förstår hur du ska resa genom den. I No Man’s Sky får du alltid indikationer om hur långt avståndet till planeten eller objektet du reser mot är. Ofta kan dina sensorer indikera timslånga resor, men det är bara om du inte gasar ordentligt. Det finns tre nivåer av hastighet under överljushastigheten som kommer att göra din resa många gånger snabbare – och om du är på väg till ett annat solsystem kan du kicka igång warpmotorn och vara framme på ett par sekunder. Oroa dig inte för att slösa på bränsle ens när du reser omkring i atmosfären, det finns gott om plutonium och warpceller är lätta att bygga.

No Man’s Sky Reviewed by - .
4

Utslag

80
80
Att utforska och överleva har aldrig tidigare varit så spännande, fascinerande och omtumlande.

Missa inte våra stora No Man’s Sky-guider!

Så tjänar du pengar i No Man’s Sky

Så hittar och använder du resurser i No Man’s Sky

Bästa No Man’s Sky-moddarna hittills

Om skribenten

Liknande artiklar