facebook_pixel
Buggar, kraschar och allmänt missnöje när No Man’s Sky släpptes

Buggar, kraschar och allmänt missnöje när No Man’s Sky släpptes

Efter flera års väntan och ett antal förseningar släpptes No Man’s Sky till slut igår kväll och det gick… sådär.

Trots att Hello Games tvingades flytta fram releasen ett flertal gånger var det tydligen inte tillräckligt för att spelet skulle vara i prima skick när det väl släpptes. Flera användare har rapporterat att de lider av lagg och låg framerate trots att de spelar på betydligt bättre riggar än minimumkraven. Andra har inte kunnat spela överhuvudtaget på grund av att spelet kraschar konstant. Förhandsintrycken har också varit mixade. Igår kväll hade spelet mestadels negativa omdömen på Steam, vilket i skrivande stund förbättrats något, då “bara” 9190 av de 20804 användarrecensioner som postats är negativa.

Hello Games med Sean Murray i spetsen har i sin tur redan hunnit släppa en patch och informerat om att de arbetar på att lösa de tekniska problemen. Inte nog med att de anställt ett helt nytt test-team, Murray har också dykt upp i Steam-forumet och informerat om hur några av de mest återkommande problemen kan fixas. Han lovar också att utvecklarna jobbar genom natten för att lösa så många buggar som möjligt.

Som en liten tröst kan ju teamet påminna sig om att spelet, alla sina många brister till trots, blev årets hittills största släpp på Steam med 212,620 användare som spelade samtidigt på lanseringsdagen. I stunder av mörker är det viktigt att fokusera på varje ljusglimt, liksom.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar